سلامت و پزشکی

مردان در خطر ابتلا به سرطان پروستات

/به مناسبت هفته سلامت مردان/

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه همه مردان در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند، گفت: شانس ابتلا به سرطان پروستات با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

شراره نیک‌سیر در گفت و گو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، بابیان اینکه حدود دو سوم موارد سرطان پروستات در مردان بالای 65 سال دیده مي‌شود، مطرح کرد: اگر مردی سابقه سرطان پروستات در خانواده و بستگان نزدیک او مثل پدر و برادر وجود داشته باشد و به ویژه اگر آن افراد در سنین کمتری مبتلا به سرطان پروستات شده باشند، سابقه مصرف مقدار زیادی گوشت قرمز یا لبنیات پرچرب مصرف کننده را داشته باشد و همچنین میزان مصرف روزانه سبزی و میوه وی کم باشد، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات را دارد.

وی با اشاره به اینکه به دلایل ناشناخته مردان با نژاد آفریقایی- آمریکایی بیش از سفید پوستان مبتلا به سرطان پروستات مي‌شوند و نیز مرگ و میر ناشی از این سرطان در آنها دو برابر است. سرطان پروستات در میان مردان آسیایی کمتر اتفاق می‏افتد، تصریح کرد: پروستات یک غده بلوطی شکل در لگن و پایین مثانه قرار دارد و مجرای ادراری مردان از وسط آن عبور مي‌کند؛ ترشحات غده پروستات باعث حفظ شرایط قلیایی منی شده و در تحرک و باروری اسپرم ها نقش دارند.

نیک سیر با بیان اینکه هنگامی که غده پروستات شروع به بزرگ شدن مي‌کند، بزرگ شدن خوش خیم پروستات مي‌گویند، اظهار کرد: این بزرگ شدن موجب تنگ شدن مجرای ادراری که از وسط غده پروستات عبور کرده مي‌شود و در نتیجه مشکلات ادراری از جمله تکرر ادرار، قطره قطره شدن  و فوریت در دفع ادرار در مردان به وجود مي‌آید.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزایش مصرف روزانه میوه و سبزی،داشتن فعالیت بدنی منظم و کنترل وزن را ازجمله راه‌های مهم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات دانست و افزود: سرطان پروستات در مراحل زودرس اغلب هیچ علامتی ندارد؛ مشکلات ادراری در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد مي‌شود، ولی اغلب این مشکلات ادراری به علت بزرگ شدن خوش خیم پروستات ایجاد مي‌شود.

وی  ناتوانی جنسی، وجود خون در ادرار، درد کمر، لگن، دنده و استخوان‌های بدن، ضعف و بی حسی پاها یا کف پاها و کاهش کنترل دفع ادرار و مدفوع را علائم سرطان پروستات در مراحل پیشرفته خواند و خاطرنشان کرد: شروع غربالگري این نوع سرطان از 50 سالگي است که شامل اندازه گيري ساليانه  آنتي ‍‍‍ژن اختصاصي پروستات (PSA ) در خون و انجام ساليانه معاينه انگشتي ركتال توسط پزشك است.     

این پزشک ادامه داد: مردانی یکی از بستگان درجه اول آنان قبل از سن 65 سالگی به سرطان پروستات مبتلا هستند، باید غربالگری را از سن 45 سالگی شروع و مردانی که بیش از یکی از بستگان درجه اول آنان قبل از سن 65 سالگی به سرطان پروستات مبتلا هستند، باید غربالگری را از سن 40 سالگی شروع کنند.

نیک سیر در رابطه با درمان سرطان پروستات، عنوان کرد: روش‌های مختلفی درمانی مانند جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی برای درمان سرطان پروستات وجود دارد؛ بسیاری از بیمارانی که سرطان آن‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده مي‌شود با درمان‌هاي امروزی به طور کامل مداوا و بهبود می یابند

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن