فرهنگ و هنر

مکتب حضرت علی (ع)؛ نماد تقوا، جوانمردی و عدالت

یک استاد اخلاق و مدرس دانشگاه با بیان اینکه نخستین امام شیعیان نهال پر طراوتی بود که از دو چشمه سیراب شد و بالندگی گرفت، گفت: چشمه نخست لطف الهی بود که او را از موهبت های فیاض خویش برخوردار ساخت و در زیر الطاف عنایت بی کرانش گرفت.

دکتر ابوالقاسم جعفری در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، افزود: سرچشمه دیگر، وجود پیامبر اکرم(ص) بود که حضرت علی (ع) با گذراندن دوران کودکی و نوجوانی در کنار آن حضرت توانست از فیض تربیت در دامان بزرگترین مربی و معلم سراسر تاریخ بشریت برخوردار شود.

وی با بیان اینکه آن امام همام با پیوستن به دریای بیکران رسالت و علم و دانش، از اشعه عالم افروز نبوت و مرکز وحی، پرتو گرفت، اظهارکرد: بدین ترتیب اخلاق بزرگ آن حضرت در خمیرمایه علی (ع) به ودیعت نهاده شد و در مکتب تربیت محمدی پرورش یافت و ” نور علی نور ” شد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ایشان در آن مکتب انسان ساز آنچنان فضایل، مناقب و صفات ملکوتی و لاهوتی را کسب کرد که خود نیز به بالاترین حدّ شایستگی و به مقام والای عصمت روحی و معنوی، رهبری مذهبی، اجتماعی و سیاسی جامعه و پیشوایی مسلمانان دست یافت.

جعفری تصریح کرد: امیر المومنین(ع) در عقل و اندیشه، زهد و تقوی، مروت و جوانمردی، عدالت و مساوات، اجتناب و از ظلم و جور، مردانگی و مقاومت و در هرآنچه که به ” انسان برتر” مربوط است، بعد از رسول خدا(ص) بی نظیر و بی همتا بود.

این استاد اخلاق افزود: آن حضرت، روح اسلام را درک کرد و به آئین الهی پی برد و آن را به عنوان مسیر ابدی زندگی و مکتب نجات بخش خویش انتخاب کرد. وی با بیان اینکه علی (ع) در سن هشت سالگی، نخستین ایمان آورنده بر رسالت رسول الله (ص) به شمار می رود، به وفاداری و جانبازی اش در بحث خوابیدن در بستر پیامبر در زمانی که خطر مرگبار شمشیرهای افروخته گمراهان قریش معلم محبوبش را تهدید می کرد، اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه شجاعت و بی باکی امیرالمومنین(ع) را خصیصه بارز آن حضرت دانست و افزود: از میان انبوه فضائل، مناقب و کمالات روحی و معنوی علی (ع)، شجاعت، شهامت و ایثارگری او، درخشندگی باشکوهی دارد.

جعفری در این رابطه توضیح داد: در همان نخستین سالهای جوانی، آوازه شجاعت و بی باکی آن دلاور بی همتا، چنان در سراسر حجاز و شبه جزیره عربستان پچیده بود و چنان نام و اعتباری برای این پهلوان سپاه اسلام کسب کرده بود که رو برو شدن با او در میدان جنگ برای هر پهلوان، مایه افتخار و مباهات به شمار می رفت .

این استاد اخلاق اظهارکرد: در همین باب روزی که عمروبن عبدود، پهلوان قوی پنجه و صاحب نام و با اعتبار عرب، در غزوه خندق به مصاف علی (ع) رفت و در رویاروی و تن به تن با ضربات شمشیر آن حضرت به خاک هلاکت افتاد، آه از نهاد کسانی که به پشتوانه قدرت و شهرت پهلوانی ” عمرو” به آن جنگ تن داده بودند، بلند شد.

جعفری خاطرنشان کرد: «جرج سجعان جرداق» نویسنده و روشنفکر لبنانی، اگرچه یک مسیحی شمرده می‌ شد اما به قول خودش عاشق مرام و انسانیت علی(ع) بود و خود را یک شیعه و علوی می‌دانست، او همان کسی است که ته دل آرزو می‌کند ای کاش روزگار به ما یک امام علی (ع) دیگر می‌داد.

وی اظهارکرد: جرداق معتقد است که شخصیتی نزدیک به علی(ع) و روش تفکر وی وجود ندارد، علی(ع) یک انسان است اما قدرت ایشان در ایجاد نوعی بیداری و نوعی آگاهی جهانی در زمینه حقوق و برابری، عدل، عفو و تسامح باعث شده است تا وی در نظر برخی افراد فرا بشری باشد.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: جبران خلیل جبران نیز از امام علی(ع) تاثیر پذیرفت و در مورد ایشان می‌گوید پیامبر(ص) امام علی (ع) را به عیسی بن مریم تشبیه می‌کرد؛ این تشبیهی تنها جسمانی نیست چون من یقین دارم که نور علی از نور پیامبران و فرستادگان خداوند متفاوت نیست.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه علی (ع) تا زمانی که مجبور نمی شد، هرگز به کارزار و جنگ نمی رفت و همواره سعی می کرد با راه های مسالمت آمیز اختلافات خود را با دشمنان رفع کند، یادآورشد: همه مورخان تاریخ اتفاق نظر دارند آن حضرت با آن همه قدرت جسمی شگرف و نیروی بازوی بی نظیرش، خوراک روزانه ایشان ساده ترین خوراکی بود که فقیرترین افراد با آن ارتزاق می کردند.

این مدرس دانشگاه در زمینه ساده زیستی، زهد و پارسایی علی (ع) ادامه داد: بعد از شهادت آن حضرت، فردی کوفی میهمان معاویه شد و سفره پر زرق و برق معاویه را دید و به گریه افتاد، معاویه علت گریه آن شخص را پرسید و وی اینگونه پاسخ داد:” شبی در ماه رمضان افطار به همراه بزرگان کوفه میهمان علی (ع) بودیم، غذای معمول برای ما آوردند و علی(ع) فرمود: غذای علی را هم بیاورید، … دیدم نان جوین خشکین را با دستان مبارکش در آب می زد و تناول می فرمود و این زمانی بود که بیت المال فرمانروایان و خلیفه سرزمین هایی از شمال آفریقا تا ماوراءالنهر و آنطرف خراسان در اختیار ایشان بود…” در این حال معاویه می گوید:” چه کسی می تواند منکر فضیلت های بی شمار علی(ع) شود؟!”
جعفری با بیان اینکه معاویه شناخت عمیقی از علی(ع) داشت، اما حُب و جاه سلطنت طلبی او را به دشمنی با آن حضرت واداشت، افزود: به همین دلیل دشمنان جنگ صفین که معاویه و دارودسته اش بودند” قاسطین” نامیده شدند.

لزوم پیروی از سیره و شخصیت حضرت علی(ع)

وی ادامه داد: شاخص و راه روشنی که امیرالمومنین(ع) معرفی می کنند، اداره جامعه اسلامی با دستورات اسلام، برخورد قاطعانه با دشمنان متعرض، مرزبندی شفاف و روشن با دشمنان و هوشیاری در مقابل فریب دشمنان است.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: مهمترین درس از زندگی آن شخصیت بی نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت بخشی، روشن کردن فضا و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند.

وی، حضرت علی(ع) را بهترین الگوی جامعه معرفی و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در برخورد با اطرافیان، مردم و خانواده خویش بهترین الگوی جامعه امروز هستند که می توانیم با مطالعه تاریخ و نهج‌البلاغه به این مهم پی ببریم.

نمایش بیشتر

یک نظر

  1. استاد آقای دکتر ابوالقاسم جعفری بهترین استاداخلاق هستند.وباعث افتخارمن است که شاگردایشان بودم.مردی بااخلاق ومومن وباکمالات که وجودشان نعمت است.سایه تان مستدام آقای جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن