اجتماعی

ملایر؛ پیشگام در کاهش خطرپذیری در مقابل سیلاب های شهری

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال گذشته در این حوزه، گفت: در زمینه اجرای پروژه مطالعاتی طرح جامع جمع آوری آب های سطحی، قدم نخست را در سطح استان همدان برداشتیم، افزود: یک مشاور در این زمینه کارش را شروع کرده است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، مجتبی داوری ظهر یک شنبه 17 اسفند ماه در نشست خبری افزود: برای نخستین بار در شهر ملایر بحث کاهش خطرپذیری شهر در مقابل سیلاب های شهری صورت پذیرفت و ما در این راستا بعد از شناسائی و بررسی وضعیت موجود و مشکلات سطح شهر بعد از بارندگی ها، سیل بند شمال شهر را احداث کردیم.

داوری با بیان اینکه این سیل بند در زیر کوه گرمه و بالای جاده سلامت احداث شده و تا کانال شهرک ادامه دارد و آب های سطحی و سیلاب را از شهر خارج می کند، افزود: این اقدام بسیاری از حوادث را در نطفه خفه کرده و اجازه خسارت به مناطق پایین دست ر ا نمی دهد.

وی به زحمات انجام شده در راستای به ثمر نشستن این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: آب های سطحی که از کوهپایه جاری شده و داخل این سیل بند هدایت و از شهر خارج می شود.

داوری بیان کرد: پروژه دژ چنار مسکن مهر نیز از نظر کنترل سیلاب ها ، بی دفاع بود که آنجا نیز به منظور هدایت آب های سطحی، کانال احداث شد.

وی اظهارکرد: در برخی نقاط شهر مثل چهار راه فاطمیه، بالای میدان قائم و پایین فروشگاه رفاه، با احداث یک کانال عرضی و تقسیم جریان آب های سطحی، سیلاب ها را کنترل کردیم، همچنین در میدان امام زاده عبدالله با تجمع آب های سطحی روبرو بودیم که برای رفع این مشکل 70 متر کانال احداث و آبی که از سمت بلوار 15 خرداد به سمت این میدان می آمد، هدایت شد.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر با بیان اینکه در کانال پشت منطقه ناسیونال نیز پل هایی با رعایت اصول مهندسی نصب کردیم، گفت: کانال شهرک که در سیلاب قبلی آسیب دیده بود نیز به طور کامل ترمیم شد.

داوری با اشاره به اینکه 12 کیلومتر کانال های سطح شهر لایروبی و 2 هزار سرویس لجن از داخل کانال ها جمع آوری شد، گفت: با این کار سرعت خروج آب از سطح شهر افزایش یافت، همچنین 40 حلقه چاه جذبی در برخی معابر که مشکل تجمع آب داشتند، حفر شد تا مردم مشکل تردد نداشته باشند.

داوری در ادامه خاطرنشان کرد: ساختمان حوزه معاون خدمات شهری شهرداری ملایر در 3 طبقه در کنار سوله چند منظوره مدیریت بحران در حال ساخت است، و در سال آینده افتتاح می شود و محل استراحت موقت نیروها و عوامل اجرائی شهرداری در زمان بروز بحران خواهد بود.

وی با اشاره به خریداری یک سری تجهیزات برای مدیریت شرایط بحرانی، افزود: 3 تیغه برف روبی به منظور برف روبی سطح معابر شهر، 10 عدد پمپ کف کش و موتور پمپ خریداری شد، همچنین در زمینه جمع آوری متکدیان که شماری از آنها از استان های هم جوار به ملایر هدایت می شدند، اقدامات خوبی صورت گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر از تخریب 104 ملک قدیمی طی 6 اول امسال به درخواست اهالی و تشخیص دادستان خبر داد و گفت: این املاک یا خطر جانی برای اهالی داشتند و یا محل تجمع معتادان و اراذل و اوباش بودند.

داوری خاطرنشان کرد: در بحث خدمات موتوری، تعداد زیادی از ماشین آلات شهرداری تعمیر اساسی و نوسازی شد که از این میان می توان به خرید بالابر 25 متری به مبلغ 800 میلیون تومان اشاره کرد که در غرب کشور کم نظیر است و برای اقدامات خدمات شهری و در واقع ضروری برای اطفای حریق و امداد و نجات مورد استفاده قرار می گیرد.

شهردار ملایر نیز با بیان اینکه در شهر ملایر مناطق و محلاتی وجود دارد که فاقد شیب هستند و ما برای هدایت آب های سطحی مابین دو نقطه اجباری گیر می افتیم، گفت: حتی برخی کوچه ها شیب معکوس دارند، از سوی دیگر کوچه بن بست است و علی رغم وجود چاه جذبی، باز تجمع آب های سطحی مشکل ساز می شود مثل کوچه شهید زمانی، که برای رفع معضل موجود با نصب یک پمپ آب های سطحی را به داخل کانال اصلی هدایت کردیم.

حسین بابائی از اراه اندازی گرم خانه بانوان در مجاورت گرم خانه آقایان به صورت مجزا در کنار پارک معلم خبر داد و گفت: همچنین یک پناهگاه به منظور نگهداری سگ های بدون صاحب در پشت کوه گرمه احداث کردیم و تاکنون بیش از 700 قلاده سگ از بین سگ های جمع آوری شده به مردم واگذار شده است.

وی با اشاره به حضور دامپزشک در این مکان، گفت: با اجرای این طرح بحث کنترل جمعیت حیوانات مضر شهری را مدنظر قرار دادیم که البته ماهیانه هزینه زیادی صرف تهیه دارو، غذا و نگهداری این سگ ها می شود، البته انجمن حمایت از حیوانات نیز کمک هایی و خدماتی را به ما ارائه می دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن