اجتماعی

جوان؛ قشري مستعد با انبوهی از مشکلات!

 ( به بهانه روز جوان)

امام خميني(ره)، بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي با اشاره به توانمندي هاي نسل جوان بارها بارها به مديران اجرائي كشور در زمينه لزوم سپردن مسئوليت به اين قشر، تأكيد داشتند و فرمودند:” حصر اقتصادی، جوانان ما را بیدار کرد و فهمیدند خودشان باید کار کنند و زحمت بکشند تا احتیاجی به خارج نداشته باشند، جوان های ما اثبات کردند که می توانند خودشان عمل بکنند و شما مطمئن باشید که در دراز مدت، شما همه کار می توانید بکنید.”

رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) نيز در سخنراني هايشان در رابطه با توانمندي قشر جوان جامعه فرمودند: ” ما امروز در کشورمان دختران و پسران عظیم و جمعیت انبوهی داریم که حاضرند در میدان های درس، سیاست، فعالیت های اجتماعی، در میدان مشارکت های گوناگون برای فقر زدایی، برای سازندگی و در هر صحنه و عرصه ای که برای آنها برنامه ریزی بشود و امکان داده بشود، شرکت کنند؛ این موقعیت بسیار مهمی برای این کشور است، این نسل، شبیه همان نسلی است که توانست یکی از بزرگترین تجربه های این کشور یعنی تجربه جنگ تحمیلی را با قدرت و موفقیت به پایان ببرد.”

در نگاهي گذرا به تاريخ ايران، شاهد حضور چشمگير و كليدي جوانان در پيروزي و به ثمر رسيدن انقلاب هستيم، اكثر قريب به اتفاق فرماندهان دوران دفاع مقدس نيز،‌ جواناني چون شهيد محمود كاوه، ‌شهيد سعيد شجاعي فر، ‌شهيد همت،‌ شهيد زين الدين،‌ شهيد حسن باقري،‌ شهيد عباس دوران، ‌شهيد عباس بابائي و شهيد علي اصغر تهراني وصالي فرد بودند.

امام خميني(ره)با همه عظمتشان به جوانان اعتماد كردند و انقلاب و جنگ را به دست آنان سپردند و پاسخ مثبت گرفتند و شاهد موفقيت مانا و چشمگيري بودند كه نظام و انقلاب را تثبيت كرد.

امام (ره) در مورد روحيه پاک جوانان فرمودند: ” روح جوانان لطیف است و انعطاف پذیر و آنقدر که در پیران حب نفس و حب دنیا است در جوانان نیست، در جلسات موعظه و اخلاق آنقدر که جوانان تحت تأثیر واقع می شوند، پیران نمی شوند، جوانان متوجه باشند و گول وسوسه های نفسانی و شیطانی را نخورند.”

اين گواه اين است كه جوانان ما اگر الگوهايي مناسب و چارچوبدار داشته باشند قادرند در سطح جهان خوش بدرخشند و موفقيت هاي بي مانندي را رقم بزنند كما اينكه در چهار دهه اخير شاهد افتخار آفريني جوانان ورزشكار، پژوهشگر، دانشمند و ‌هنرمند ايران در فراسوي مرزهاي اين مملكت بوده و هستيم.

اما حالا اين سوال مطرح است كه امروز مسئولين محترم چقدر به جوانان اعتماد دارند ؟ سرنوشت مشاوران جوان ادارات و فرمانداران به كجا رسيد؟ آيا جز يک لقب و پُست صوري بود؟!

متأسفانه برخي مناسبت ها و گراميداشت ها بهانه اي شده براي اثبات و مطرح كردن خودمان؛ … جوانان امروز، نيازمند كساني هستند كه خوب دركشان كرده و از زبان خود جوانان با آنها صحبت كنند و علم كافي براي پاسخگويي به هزار و يك پرسش ذهني شان را داشته باشند.

در روستاها و شهرستان هاي ما چقدر به جوانان مستعد و نيازهاي روحي و رواني آنها اهميت داده مي شود؟! … مسئولين چقدر در تدوين برنامه براي جوانان از حضور خود آنها بهره مي گيرند؟ آيا شده قبل از تدوين برنامه ها در سطح خُرد و کلان، از نقطه نظرات اساتيد، ‌كارشناسان، ‌روانشناسان و جامعه شناسان و خودِ جوانان به عنوان نمونه عيني بهره گرفته شود؟

وقتي قرار است چيزي را از كسي بگيريم بايد جايگزين مناسب آن را به او بدهيم، ‌وقتي مي گوييم مواد مخدر، ماهواره، فضاي مجازي و دوستي هاي خياباني، ‌نوع پوشش زنان و دختران، و… مخرب است، ‌بايد بتوانيم جايگزيني بهتر برايش تعريف کنیم.

امروز من، ‌به عنوان يك جوان ايراني از مديران اجرائي اين سوال ها را مي پرسم و به دنبال پاسخ آنها هستم. بعد از اين همه سال برگزاری جلسه و كارگروه اشتغال چه تدبير راهبردي براي رفع معضل بيكاري جوانان انديشيده شد؟ آیا مشکل ازدواج، مسکن، معیشت و زنگ خطر پیری جمعیت در ایران حل شده؟!

اکثر مسئولان ازدواج جوانان را دستاويزي كرده اند براي سخنراني هايشان، ‌در حالي كه هر ساله با افزايش آمار طلاق، ‌بروز پديده هاي مخرب اجتماعي و فرهنگي چون”  ازدواج سفيد”، ‌افزايش آمار فساد، فحشا و خيانت مواجه هستيم و اكنون اين مشكلات به تابويي تبديل شده كه گاهي از مطرح كردن واضح آنها ابا و ترس داريم!

مديران بايد يك نگاه جدي به آمار كارمندان مجرد خود داشته باشند و با همت بلند ازدواج آسان و به هنگام را در ادارات کلید بزنند و زمينه ازدواج آنها را با اهداي وام و تسهيلات و… فراهم سازند.

واقعيات امر اين است كه باز هم يك ” روزجوان” ديگر فرا رسید و ما با موازي كاري، ‌برنامه هاي تكراري و سخنراني هاي كليشه اي مواجه هستیم، كاش مسئولين امسال از زاويه اي متفاوت به اين “روز جوان” نگاه كنند،‌ كاش…

يادداشت از: مهناز روزبهاني

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن