اجتماعیفرهنگ و هنر

واکاوی علت تأخیر مرمت اثر تاریخی “یخدان میرفتاح”

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر در مورد روند بازسازی و مرمت اثر تاریخی “یخدان میرفتاح”، گفت: بعد از فرو ریختن گنبد یخدان میرفتاح، بلافاصله اقدامات حفاظت اضطراری و جلوگیری از احتمال خسارت انسانی و استقرار نیروی حفاظتی صورت گرفت.

ابراهیم جلیلی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، با بیان اینکه متاسفانه گنبد اثر تاریخی ” یخدان میرفتاح” در فروردین ماه سال ۹۸ در اثر بارندگی های مداوم فرو ریخت، افزود: اثر یخدان میرفتاح دارای چندین قسمت است که در سنوات ۸۰ تا ۸۲ توسط میراث فرهنگی طی چندین مرحله مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و تقریبا آماده راه اندازی شده بود.

وی در رابطه با وضعیت کنونی این اثر تاریخی اظهار کرد: در حال حاضر یخدان با بیش از شش متر در عمق زمین و کاملا سالم است، دیواره مابین یخدان و گنبد نیز سالم هست، گنبد سایه انداز برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به یخ داخل یخدان که فرو ریخته و حوض های آب و دیوار سایه انداز که در حال حاضر اثری از آنها نیست ولی قابل احیا هستند.

جلیلی در مورد با اهم اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ تاکنون، توضیح داد: حصارکشی بنا به متراژ ۱۳۰ متر طول با هزینه حدود ۱۳۰ میلیون تومان، تهیه فتوگرامتری یعنی مستند نگاری وضع موجود و ثبت داشته های اثر با هزینه حدود ۱۰ میلیون تومان، خرید مصالح آجر، آهک و … با هزینه حدود ۴۰ میلیون تومان و تهیه طرح آسیب شناسی توسط شرکت معبر و ایجاد نگهبانی، صورت پذیرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با اشاره به اینکه این اقدامات در حالی انجام شد که از محل اعتبارات مدیریت بحران، اعتباری تخصیص نیافت، ادامه داد: با پیگیری مدیرکل و اداره شهرستان از محل استانی در ردیف متوازن، فرماندار ملایر اعتباری به مبلغ 600 میلیون تومان تصویب کرد که ۲۱۰ میلیون تومان تخصیص داشت.

وی افزود: از این محل و سایر منابع اقداماتی صورت گرفت که شامل آواربرداری تخریب و جداسازی الحاقات، تخریب پایه های فرسوده، استحکام بخشی پایه های بیرونی بنا، مقاوم سازی پی اثر، خرید مصالح چوبی، ساخت قالب، تخلیه و حمل آوار به بیرون از محوطه و… است تاکنون حدود ۳۱۰ میلیون تومان هزینه شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح مرمت بنا نیز با اعتباری ۵۰ میلیون تومان از محل ملی صورت گرفته است، گفت: با پیگیری های مکرر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان از محل استانی برای اثر با مساعدت استاندار بزودی تخصیص می یابد و در صورت تحقق ادامه مرمت اثر یخدان بزودی شروع می شود.

جلیلی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما، مرمت اصولی این بنا است، خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری مدیرکل، فرماندار و نمایندگان، متاسفانه از محل اعتبارات مدیریت بحران، هیچ گونه اعتباری نه از محل استانی و نه ملی برای بنا تخصیص نیافته است، در نتیجه عدم تخصیص اعتبار و نوسانات اقتصادی یکی از عوامل تاخیر در اتمام مرمت ” یخدان میرفتاح” به شمار می رود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن