فرهنگ و هنر

طی الارض تار ایرانی

یادداشت: ستاره معبودی خبرنگار پایگاه خبری همدان‌آنلاین

این روزها پروژه ای تحت عنوان تار ایرانی، در حال ضبط و انتشار فیلم هایی از پیچش نوای این ساز در ابنای تاریخی و مسافر بزرگراه های میان استانی و میان باستانی کشور است، به عاملیت دستان و روح پرتوان علی قمصری، نوازنده برجسته و یاور شدیداً مؤمن موسیقی ملّی ما، پیمودن مسافتی چند بر زمین و مسافتی هزار در اذهان.

سفری که با آغاز شدن و جامه عمل پوشیدن آن دست سرای سعدالسلطنه قزوین را در دست خانه مقدم تهران و دست آن دو را در طاق های مزین خانه طباطبایی های کاشان گره زده و نوای یکایک آنان را در تراش کاری های عالی قاپو طنین انداز گردانده و همچنان در حال سفر و برقراری تعاملی پرمهر از جنس واقعیات گذشته ماست و در ادامه راه آن در کاشان با اشاراتی از گوسان های اشکانی، خنیاگران اندیشمند، شیراز، اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان، کرمانشاه و…. رو به پیش رویست.

پروژه تار ایرانی به نقل از باعث و بانی آن، علی قمصری، تا به امروز سرشار از شوری وصف ناپذیر و همدلی های بی حد مردمان سراسر کشور بوده است و توانسته موسیقی فاخر ایرانی را بدون تنزل مقام و عیارش در دل نسل های دور و نزدیک جای دهد.

وی همچنین پیشروی این عمل را به مقصود رساندن صدای تار ایرانی ورای مرزها بر می شمرد، سازی که به نقل از استاد مرتضی حنانه در کتاب گام های گم شده به واقع ساز ملّی ایرانیان و همان طور که روح اللّه خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی مذکور می شود، در شعر فرخی سیستانی شاعر قرن پنجم ه.ق هم در کنار سازهای دیگر پدیدار است و همچنان که عیان است انحنا و قوس هایی که در ساخت تار دیده می شود نیز در نقاشی و مینیاتور و خوشنویسی ایران جاری و ساری است اما علیرغم همه این موارد شوربختانه با نام موطن حقیقی خویش در سازمان یونسکو به ثبت نرسیده است.

تار ایرانی در سفرهای خود میهمانانی از نوازندگان جوان شهرهای مختلف نیز داشته است و از میهمانان آن در مهد تاریخ و تمدن، شهر همدان می توان از دو جوان خوش آتیه آقایان بهنام بیات و پویا موسویان و در شهر تهران از سرکار خانم طناز اسدالهی و آقای مسعود فیروزی راد یاد کرد.

در نهایت علی قمصری قرابت یا غرابت آینده ای روشن برای موسیقی کشور را تنها و تنها به دست هنرمندان میسر دانسته و در تمامی این مسیر همراهی را به حمایت رجحان می دهد.

فی الواقع موضوع مورد اهمیت اصلی تار ایرانیست و هر یک از ما بیش از صدایی برای تکریم آن نیستیم.

این جهان کوه است و فعل ما ندا / سوی ما آید نداها را صدا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن