سلامت و پزشکی

ام‌اس بیماری مزمن در کمین افراد مضطرب

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژیک را ام اس معرفی کرد و گفت: این بیماری افزون بر تأثیر مخرب در جسم ، روان فرد را نیز تحریک می‌کند.

دکتر مهتا سنگستانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با بیان اینکه  ام اس یک بیماری مزمن و غیرقابل پیشاگری است اظهار کرد: ام اس یک بیماری غیرقابل درمان است که متأسفانه نمی‌توان تا زمان پیشرفت نوع آن را تشخیص داد.

وی ادامه داد: در افراد مبتلا به این بیماری تنها می‌توان علائم را کنترل کرد که با گذشت زمان فرد در معرض اختلالات روانی قرار می‌گیرد و همچنین پس از درگیر کردن سیستم عصبی، سرعت پیام رسانی به مغز کاهش می‌یابد.

سنگستانی با اشاره به اینکه ام اس یکی بیماری خودایمنی است عنوان کرد: میانگین ابتلا به این بیماری از 15 تا 50 سال است که معمولا آمار ابتلا زنان در مقایسه به مردان دو تا چهار بیشتر است.

این کارشناس سلامت تصریح کرد: ام اس پیش رونده است و در پی این پیشرفت خطر اختلال‌های روانی مانند افسردگی و همچنین مشکلات اجتماعی برای فرد مبتلا به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در ام اس ارتباط معنا داری میان اختلال روان و این بیماری وجود دارد به‌طوریکه عدم تشخیص در نوع بیماری می‌تواند عاملی مهم در تشدید استرس فرد باشد.

سنگستانی توضیح داد: افزایش یا کاهش شدت استرس می‌تواند بر تشدید و یا کنترل ام اس نقش مهمی داشته باشد که معمولا این دسته از افراد نباید در معرض استرس و اضطراب و حالت نگرانی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه میزان تاب آوری افراد مبتلا به این بیماری در مقابل استرس کمتر از سایرین است افزود: این بیماری نیز مردان را با توجه به شرایط اقتصادی و بسیاری از مشکلات دیگر تهدید می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن