اجتماعی

سالویا و توهم سه بعدی

سالویا، نامی که برای بسیاری از افراد ناآشنا است و با شنیدنش شاید درک درستی از آن نداشته باشند اما همین نام بیگانه، بسیاری از افراد را دچار توهمات ۳ بعدی کرده، به‌طوری که فرد پس از مصرف آن یقین دارد آن توهمات برایش اتفاق افتاده و یک خیال و رؤیا نیست.

سالویا ماده توهم زایی است که می‌توان معادل فارسی آن را مریم‌گلی نامید که از تیره نعناییان بوده و در زمین‌های خاص و مرطوب کشت می‌شود که اخیراً کاشت آن در شمال کشور رواج یافته، اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، این گیاه روان‌گردان را در قالب داروهای گیاهی تبلیغ کرده و ادعا می‌کنند که این داروی گیاهی به صورت معجزه‌آسا درمانگر است.

به گزارش همدان‌آنلاین، امروزه مصرف مواد مخدر از شیوه سنتی به صنعتی تبدیل شده است، به‌طوریکه هر روز مواد مخدر متنوعی با نام‌های عجیب و غریب در میان افراد به خصوص جوانان رواج یافته و زندگی آنها را به تباهی می‌کشد.

در روزهای نه چندان دور، تفریح افراد معتاد، مصرف تریاک و یا مواد مخدر سنتی بود اما جوانان نسل امروز که به شدت علاقمند به هیجان و کنجکاو هستند به مواد مخدر سنتی بسنده نکرده و با ترکیب چند مواد روان گردان و یا مصرف گل و سالویا، آینده مبهم و تاریکی را برای خود رقم می‌زنند.

تبلیغات سالویا در شبکه‌های مجازی

یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه مدتی تبلیغ و ترویج سالویا به عنوان یک داروی گیاهی درمانگر در فضای مجازی باب شده است، گفت: داروهای گیاهی که برای درد مفاصل و یا برطرف کردن رخوت و سستی با نام سالویا در فضای مجازی تبلیغ می‌شود روان‌گردان و توهم‌زا است.

مهدی سعیدی در پاسخ به سوال خبرنگار همدان‌آنلاین، مبنی بر چگونگی استعمال این ماده مطرح کرد: سالویا معمولاً از طریق قرص‌های جویدنی، به کار بردن پودر آن در سیگار، دم کردن و نوشیدنش مانند چای و یا استشمام بخار ناشی از جوشیدن پودر سالویا مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: طبق گزارش مقالات علمی و مطالعات در این زمینه، مصرف این ماده روانگردان معمولاً در میان مردان به علت هیجان و شادی و نشاط کاذب محبوب‌تر از زنان است.

سعیدی اظهار کرد: بسیاری از افراد با تبلیغات کاذب و دروغین این ماده روانگردان، اقدام به خرید و استفاده از آن می‌کنند و این درحالی است که از ماده روانگردان موجود در آن مطلع نیستند و این ماده می‌تواند بر روی روان و جسم افراد تأثیر بسزایی داشته باشد.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد با اشاره به اینکه مصرف این مواد افراد را در توهم غرق می‌کند عنوان کرد: مصرف سالویا موجب می‌شود که فرد دچار توهمات سه بعدی دیداری و شنیداری شود و همچنین گمان کند که مسافر زمان و مکان است.

دختران در معرض خطر مصرف سالویا هستند

وی خاطرنشان کرد: مصرف این مواد در دختران نیز ممکن است به علت محدودیت آنها و یا ایجاد شادی و نشاط و فرار از افسردگی محبوب باشد که البته این مواد مختص به قشر خاصی نبوده و می‌تواند هر فردی را در دام خود گرفتار کند.

سعیدی با بیان اینکه معمولاً افراد افسرده و ناراحت به سوی این مواد گرایش پیدا می‌کنند تصریح کرد: سالویا، به علت ایجاد آرامش و نشاط و همچنین رها ساختن انسان از دغدغه‌هایش برای ساعتی معمولاً محبوب افراد افسرده و سست بنیان است.

وی با اشاره به عوارض جسمی این ماده توهم‌زا اضافه کرد: مصرف سالویا، تهوع، کند شدن حرکات، افزایش خواب، کاهش ضربان قلب، لرز و عدم تعادل را به همراه خواهد داشت.

سعیدی افزود: از عوارض روانی مصرف این ماده می‌توان به توهمات شدید ۳ بعدی، کاهش توانایی ادراک افراد در تشخیص اتفاقات روزمره، نوسانات احساسی، به شدت خونسرد بودن و خنده‌های غیرطبیعی اشاره کرد.

این کارشناس گفت: خوشبختانه استان همدان جز برترین‌ها در کاهش مصرف مواد مخدر است اگر چه این مواد مخدر صنعتی در قشر جوانان محبوبیت فراوانی دارد اما باید برای مقابله با پیشرفت این معضل آگاهی بخشی را در سطح تمام نهادها و ارگان‌هایی چون آموزش و پرورش و رسانه گسترش داد.

وی با اشاره به گستردگی تنوع مواد مخدر صنعتی یادآور شد: با توجه به گستردگی تنوع مواد مخدر صنعتی، میزان آگاهی بخشی در برابر این حجم از تنوع، پایین بوده، به‌طوریکه برخی از کارشناسان پیشگیری از اعتیاد نیز با بسیاری از این مواد مخدر صنعتی ناآشنا و بیگانه هستند.

سعیدی در پایان اظهار کرد: قشر جوانان بسیار آسیب پذیر بوده و برای جلوگیری از آسیب به قشر جوان جامعه باید چاره‌ای اندیشید و سطح آگاهی بخشی را افزایش داد.

جوانان در معرض خطر سقوط

یک روانشناس با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از جوانان به علت کمبود محبت و بی توجهی والدین قدم در راه اعتیاد می‌گذارند، این راه را بسیار خطرناک و ویرانگر دانست.

زهرا رجایی با اشاره به اعتیاد افراد در دوره نوجوانی عنوان کرد: بلوغ در دوره نوجوانی سبب ایجاد بسیاری از نیازها در نوجوان به خصوص اقتدار و غرور می‌شود که در برخی از موارد اگر خانواده نتواند به خوبی نیازهای نوجوان خود را ازلحاظ روحی و روانی تأمین کند ممکن است عواقب بدی گریبان‌گیر آن خانواده شود.

وی ادامه داد: نوجوان برای جلب توجه و اثبات این موضوع که دیگر بزرگ شده و نیازی به برخوردهای کودکانه خانواده ندارند اقدام به استعمال سیگار و یا مواد مخدری مانند گل و یا سالویا می‌کند که با افتخار در بین هم سن و سالان خود از تجربه مصرف مواد مخدر تعریف کرده و دوستانشان را به این راه دعوت می‌کنند.

به گفته این روانشناس، مصرف “سالویا” به شدت در روح و روان نوجوان اثر می‌گذارد اگر چه شاید در همان ساعات ابتدایی پس از مصرف حالتی مست و خوش به وی دست دهد اما پس از بین رفتن حالت سرخوشی، حس ندامت و پشیمانی به سراغ مصرف کننده آمده و فکر و ذهن او را به شدت درگیر می‌کند.

رجایی خاطرنشان کرد: این حس ندامت موجب می‌شود که نوجوان دیگر از مصرف این ماده در دفعات بعدی خودداری کند اما اعتیاد به این ماده آنقدر بر سیستم بدن تأثیرگذار است که فرد مجدد اقدام به مصرف “سالویا” می‌کند.

وی با بیان اینکه فرد در دوره بلوغ، بسیار حساس است، افزود: والدین باید در این دوره به نوجوان توجه بسیاری داشته و در صورت مشاهده رفتاری مشکوک از فرزند خود، به این موضوع بی توجه نباشند و در صورت نیاز به روانشناس مراجعه کنند.

این روانشناس در پایان بیان کرد: اگر بسیاری از والدین توجه کافی به فرزندان خود داشته باشند، ماده‌ای مانند گل و یا سالویا تفریح نوجوانان نمی‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن