اجتماعیفرهنگ و هنر

غربت قلم هایی که برای ” زیستن” رفته بودند اما ” مرگ” را تحریر کردند

عصر چهارشنبه، 3 تیر ماه خبر واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده به تیتر نخست رسانه ها تبدیل شد و موجی از حزن و اندوه را بین اصحاب رسانه ایجاد کرد؛ این آخرین سفر ۲ خبرنگار ایرنا و ایسنا بود که اجازه نداد قلم شان، آخرین گزارش زندگی شان را به اتمام برساند.

متاسفانه بار دیگر داغدار خبرنگارانی شدیم که جان خود را در مسیر انجام وظیفه گذاشتند و به سفری بی بازگشت رفتند. آنها که می رفتند تا با مخابره گزارشی از احیای دریاچه ارومیه، احیاگر امید در جامعه باشند، داغی بر دل جامعه رسانه ای و خانواده های خود شدند.

“ریحانه یاسینی” و “مهشاد کریمی”، خبرنگاری بودند که ظاهراً در زیر اتوبوس واژگون شده در جاده باریک منتهی به تونل انتقال آب به دریاچه مانده بودند و در دم جان خود را از دست داده بودند.

■ جزئیات حادثه

سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت بابت درگذشت دو تن از خبرنگاران ارزشمند محیط زیست، جزئیاتی از سفر خبرنگاران برای بازدید از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه منتشر کرد؛ با دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه از صبح روز چهارشنبه تور رسانه‌ای برای بازدید از پروژه‌های عمرانی این ستاد آغاز شد.

در این سفر دو روزه ۲۰خبرنگار از رسانه‌های کشور به همراه ۴ نفر از کارکنان روابط‌ عمومی سازمان محیط زیست و ۲ نفر از کارکنان ستاد احیا دریاچه ارومیه برای بازدید از پروژه‌های احیا دریاچه ارومیه ساعت ۶:۳۰ صبح از فرودگاه مهرآباد تهران به ارومیه سفر کردند.

گروه اعزامی از تهران پس از رسیدن به ارومیه با اتوبوس تهیه شده توسط اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی برای بازدید از تونل زاب در شهرستان پیرانشهر اعزام شدند.

ظهر خبرنگاران از طریق لوکوموتیو وارد تونل شدند و پس از بازدید از تونل زاب حوالی ساعت ۶ بعدازظهر برای استراحت و صرف ناهار به محل سد کانی‌سیب مراجعت می‌کنند که متاسفانه اتوبوس حامل خبرنگاران و تیم اعزامی بر اثر نقص فنی واژگون می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه اتوبوس واژگون شده در نقده، حامل ۲۶ نفر شامل ۲۰ خبرنگار بود که همه آنان مصدوم یا کشته شده اند؛ اظهار کرد: از این تعداد، ۲۰ نفر خبرنگار، چهار نفر عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه و ۲ نفر نیز راننده و کمک راننده بودند.

آقازاده با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه ۲ نفر از خبرنگاران جان خود را از دست داده اند، گفت: حال بسیاری از مصدومان این حادثه مناسب بوده و تنها چهار نفر به بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه اعزام شده اند.

بعد از این حادثه بلافاصله نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس به محل حادثه اعزام می‌شوند و مصدومان را به بیمارستان امام‌خمینی شهرستان نقده اعزام می‌کنند.

بر اثر این حادثه متاسفانه دو خبرنگار برجسته حوزه محیط‌ زیست شامل ریحانه یاسینی از خبرگزاری ایرنا و مهشاد کریمی از خبرگزاری ایسنا بر اثر جراحات وارده فوت می‌کنند. در این حادثه ۱۷ نفر دیگر دچار مصدومیت شدند که ۴ نفر از این مصدومان جهت ادامه مداوا به ارومیه اعزام شدند و ۱۳ نفر دیگر به صورت سرپایی در حال مداوا هستند.

■ دستور رییس‌جمهور برای بررسی سریع علل وقوع حادثه

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی جان باختن خبرنگاران ایرنا و ایسنا درپی حادثه غم انگیر واژگونی اتوبوس در نقده را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت رئیس جمهوری آمده است: حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران حوزه محیط زیست کشور در استان آذربایجان غربی و جان باختن ۲ بانوی خبرنگار و مجروح شدن تعدادی از آنان، موجب اندوه و تاثر عمیق شد.

وی افزود: اینجانب ضمن تکریم خدمات ارزشمند این خبرنگاران پرتلاش رسانه های کشور که دغدغه ای جز خدمت به میهن اسلامی را نداشتند، با خانواده های داغدیده و اصحاب رسانه کشور ابراز همدردی می کنم و از درگاه خداوند متعال برای جانباختگان حادثه علو درجات و برای مجروحان آرزوی سلامتی و شفای عاجل دارم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: لازم است دستگاه های مسئول ضمن دلجویی از خانواده های این عزیزان سفر کرده، سریعا علل وقوع حادثه را بررسی و نسبت به ارایه گزارش آن اقدام کنند.

■ نقص فنی در ترمز، علت حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی اظهارداشت: با حضور سریع ماموران در صحنه تا این لحظه در پی این حادثه ناگوار، ۲ نفر از خبرنگاران فوت و ۲۲ نفر نیز مجروح و توسط عوامل انتظامی و امدادی سریعا به بیمارستان منتقل شدند.

سرهنگ پاکدل، افزود: ماموران علت این حادثه دردناک را نقص فنی در ترمز اتوبوس حامل خبرنگاران عنوان کرده‌اند.

■ بازداشت راننده اتوبوس حامل خبرنگاران

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز اظهارکرد: راننده اتوبوس حامل خبرنگار جهت بررسی‌های بیشتر بازداشت شده و تحقیقات همه جانبه برای مشخص شدن علت حادثه در حال انجام است.

ناصر عتباتی، افزود: دستورات لازم به رییس دانشگاه علوم پزشکی در‌خصوص روند درمان و اقدامات سریع وعاجل جهت مداوای مصدومین صادر شد.

■ تلنگری برای مسئولین

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، این حادثه تلخ، تلنگری است برای برخی مسئولین که بدترین و نا امن ترین وسایل نقلیه را در زمان افتتاح پروژه ها، بازدیدها و ایام مختلف سال برای پوشش خبری به خبرنگاران اختصاص می دهند؛ گویا جان خبرنگار، بی اهمیت است، همانطور که برای قلمش ارزش قائل نمی‌شوند…

از خداوند رحمان برای این عزیزان سفر کرده طلب مغفرت و آمرزش و برای بازماندگان ایشان صبر و اجر مسئلت می کنم، همچنین برای سایر همکاران رسانه ای که در این حادثه تلخ مصدوم و مجروح شده اند آرزوی سلامتی و بهبودی کامل دارم.

امیدوارم دستگاه های مسئول کشوری پیگیری های لازم در خصوص بررسی علل بروز این حادثه را در دستور کار قرار داده و همکاری شایسته ای برای کاستن از آلام و دغدغه های خانواده های مصدومان عزیز این حادثه به عمل آورند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن