اجتماعی

نقش بسزای تخیل کودکان در پیشرفت های تمدن بشری

نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با همکاری محسن کریمی و مریم زندی دو تن از نویسندگان و اهالی قلم شهرستان ملایر برگزار و طی آن به بحث و تبادل نظر در خصوص ادبیات ژرف و تاثیرگذار کودک و نوجوان پرداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، در این نشست محسن کریمی نویسنده، مربی و مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ملایر از ادبیات کودک به عنوان ” ادبیات پایه” یاد کرد و نقش چشمگیر خانواده ها را در شکل گیری کودکان در امر کتابخوانی و پرداختن به ادبیات توضیح داد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان رکنی دیگر در پرورش قوای فکری کودکان و نوجوانان به شمار می رود، گفت: مشخصه اصلی ” شعر کودک” تخیل است.

کریمی افزود: تخیل و پرورش خیال در کودکان نقش بسزایی در پیشرفت های تمدن بشری داشته و پرداختن و بهادادن به تخیل در زندگی کودکان که توسط والدین و اولیای تربیتی شکل می گیرد، بسیار مهم و قابل توجه بوده و این عنصر در شعر کودک بسیار پر رنگ است.

در ادامه مریم زندی یکی از نویسندگان ملایر که در حال حاضر مسئولیت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان همدان را داراست، با اشاره به تیراژ پایین کتاب های کودک، گفت: وظیفه خانواده ها، کتابخانه ها و مدارس، ترغیب کودکان و نوجوانان به خواندن و در عین حال معرفی کتاب های مفید به این قشر است و در اصل روزی به عنوان روز “ادبیات کودک و نوجوان” است که در دست هر کودک و نوجوان ایرانی کتاب های خوب و در خور باشد که این مهم با توجه به تیراژ پایین کتاب های کودک قابل بررسی و توجه است.

وی به تفاوت ادبیات کودکان و نوجوان و پرداختن به عواطف در ادبیات نوجوان، اشاره و خاطرنشان کرد: نویسنده کوک و نوجوان لازم است که دنیای کودک و نوجوان را بشناسد و به دغدغه ها و افکارش به خوبی واقف بوده و اندکی از کودک و نوجوان، جلوتر باشد.

زندی تصریح کرد: وظیفه یک ” شاعر و نویسنده کودک” نمایش دنیا مثل یک دوربین عکاسی به کودک و نوجوان است، وی باید تجربه های خود را با همراهی واژگان، عواطف و افکار کودک و در خور سن و سال و فهم این گروه سنی به آنها ارائه کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن