سلامت و پزشکی

افزایش 8 درصدی آمار بیماران کرونایی بستری شده ملایر

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ملایر با بیان اینکه ۹۰ درصد کار ما آموزش و بهداشت است، نسبت به عادی انگاری مردم و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی هشدار داد و گفت: موارد بستری شده بیماران کرونایی ملایر در تیرماه نسبت به خرداد ماه، ۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، دکتر نیکو امجدی ظهر یکشنبه 3 مرداد ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز تست و نمونه دهی کرونا، افزود: این آمار زنگ خطری جدی محسوب می شود و اگر به همین منوال پیش برود ظرفیت بیمارستان تکمیل شده و با مشکل مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه ویروس شیوع پیدا کرده کنونی یک ویروس جهش یافته هندی به نام ” دلتا پلاس” است، تصریح کرد: کرونای دلتا بسیار مسری بوده و بیشترین قدرت سرایت را در بین جهش ها دارد.

امجدی با اشاره به اینکه جهش مداوم ویروس، درصد و سرعت ابتلا را افزایش داده و ما را با آمار رو به رشد بیماران کرونای مواجهه می کند، اظهارکرد: علائم کرونای دلتا، دقیقا مانند سرماخوردگی است، همین امر باعث شده افراد مبتلا ساده از کنارش بگذرند و به مراکز درمانی مراجعه نکنند و درصد انتقال و ابتلا افزایش چشمگیری بیابد.

وی با بیان اینکه این ویروس جهش یافته بیشتر افراد با سنین پایین و کودکان را درگیر می کند، گفت: مردم باید آگاه باشند و افراد واجد شرایط از نظر سنی حتما برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

امجدی با بیان اینکه هیچ فردی با تزریق واکسن، مصونیت ۱۰۰ درصدی مقابل بیماری کووید۱۹ پیدا نمی کند، بلکه از شدت ابتلا کاسته شده و میزان وارد بستری در بخش های ویژه و مرگ و میر کم می شود، افزود: واکسن ها حداکثر ایمنی را دو تا سه هفته پس از تزریق دُز دوم در بدن ایجاد می کنند.

استقبال کم مردم از واکسیناسیون

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ملایر گفت: بر اساس برنامه واکسیناسیون کشوری علیه ویروس کرونا، جمعیت گروه هدف ما افراد بالای 18 سال هستند که در شهرستان ملایر 197 هزار و 840 نفر را شامل می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 80 درصد جامعه هدف شهرستان ملایر در سنین 70 سال به بالا واکسینه شده اند، بیان کرد: تاکنون در رنج سنی بین 60 تا 70 سال 45 درصد واکسینه شده اند.

امجدی با اشاره به تزریق 34 هزار دز واکسن کرونا در شهرستان ملایر، افزود: از این رقم 25 هزار دز مربوط به نوبت اول و بقیه مربوط به نوبت دوم بوده است، همچنین تمام مراکز واکسیناسیون شهری و روستایی ما در آمادگی کامل به سر می برند و هیچگونه کمبودی در تأمین دزهای اول و دوم واکسن کرونا نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انتظار داریم افراد واجد شرایط حتما برای دریافت واکسن در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کرده و به مرکزی که معرفی می شوند مراجعه کنند، گفت: حتی اگر افراد ثبت نام نکنند اما واجد شرایط باشند باز واکسن به آنها تزریق می شود، چراکه آنچه اهمیت دارد مراجعه افراد به مراکز واکسیناسیون است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ملایر نسبت به استقبال کم مردم از واکسیناسیون هشدار داد و گفت: طبق برنامه زمان بندی شده مقرر شده است تا پایان شهریور ماه کلیه جامعه هدف در کشور واکسینه شوند، بنابراین توصیه می شود مردم به شایعات در زمینه تزریق واکسن توجه نکنند و برای ایمنی خود و جامعه با کادر درمان همکاری داشته باشند.تزریق واکسن کرونا باعث مرگ نمی شود

امجدی با تأکید بر اینکه تزریق واکسن کرونا باعث مرگ نمی شود، تصریح کرد: واکنش افراد مختلف متناسب با سیستم ایمنی شان در مقابل تزریق واکسن متفاوت بوده و ممکن است در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، علائمی بروز کند.

وی با تأکید بر اینکه تزریق واکسن کرونا از ابتلا به این بیماری ممانعت نمی کند و فقط میزان شدت بیماری و آمار مرگ و میر و شمار مراجعه کنندگان به بیمارستان و ICU را کاهش می دهد، بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم تأکید کرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ملایر با بیان اینکه حداقل بین ۲ تا ۴ هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، مصونیت نسبی در افراد ایجاد می شود، اظهارکرد: این بدان معنی نیست که فرد هرگز به کرونا مبتلا نمی شود، بلکه ممکن است مبتلا شده اما علائم ضعیفی مثل یک سرماخوردگی ساده داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده باشد و با فکر اینکه دیگر کرونا نمی گیرد پروتکل ها را رعایت نکند و دارای علائم ضعیف باشد، این فرد یک ناقل محسوب شده و می تواند خانواده و اطرافیان خود را مبتلا سازد.

امجدی بر رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و رعایت بهداشت فردی توسط همه آحاد جامعه تأکید کرد و گفت: شبکه بهداشت و درمان و مرکز بهداشت شهرستان ملایر در ۵ پایگاه در شهر ملایر طبق دستور دولت و وزارت بهداشت و درمان از ماه ها قبل واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده و این روند ادامه دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: مرکز ولیعصر، درمانگاه باباطاهر، درمانگاه سابق بیمارستان فخریه، باشگاه کارگردان و مرکز خودرویی خاتم الانبیاء واقع در جاده سلامت مراکز تزریق واکسن کرونا در شهر ملایر به شمار می روند.

امجدی با بیان اینکه امکانات و شرایط تزریق واکسن در روستاها نیز فراهم شده، گفت: با اعلام فراخوان در روزهای خاص بهورزان و دهیاران روستاها به افراد واجد شرایط برای تزریق فراخوان داده و پرسنل ما در آن روز تزریق را انجام می دهند.

وی با تأکید اینکه واکسیناسیون عمومی به منظور جلوگیری از ابتلا در همه افراد و سنین مختلف امری ضروری است، تصریح کرد: تزریق واکسن، برای سالمندان و بیماران زمینه ای نیز ضروری بوده و این افراد نباید ترسی داشته باشند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن