اجتماعیاقتصادی

ورود جدی دستگاه قضا به مسئله کمبود آب استان

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از ورود جدی این معاونت به مسئله کمبود آب استان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین عباس نجفی، در جلسه هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط در راستای پیشگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و حاشیه سدها با اشاره به بحران آبی سال‌جاری در کشور، بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان با رویکرد پیشگیرانه و در راستای پیشگیری از کمک به دستگاه‌های متولی و برخورد با متخلفین به صورت جدی در مسئله کمبود منابع آب استان ورود کرده تا با تدبیر صحیح، به موقع و با همکاری همه دستگاه‌ها مشکلات این بخش را به حداقل برسانیم.

وی یکی از دلایل بروز برخی از مشکلات حوزه آب را عدم اجرای صحیح قانون توزیع عادلانه آب دانست و ادامه داد: قانون توزیع عادلانه آب مصوب دهه 60 قانونی جامع و کاربردی است که با توجه به گذشت چند دهه از تصویب آن هنوز کارایی خود را حفظ نموده است اما متأسفانه بخش‌هایی از آن به دلایلی مانند عدم تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز به درستی اجراء نشده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان عدم وجود منابع اطلاعاتی دقیق و فقدان کار کارشناسی شده در نوع کاشت و نیاز آبی کشاورزان را یکی از دلایل بهره‌برداری مازاد مصرف آب در استان خواند و اضافه کرد: بالغ بر 2 تا 3 هزار چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که دلیل آن عدم اجرای صحیح قانون و بهره‌برداری بیش از قاعده مصرف می‌باشد یکی از اقدامات مورد اهمیت در جهت رفع این معضل شرکت منطقه‌ای آب باید برنامه کوتاه‌مدت جامعی را برای بازنگری مجوز‌های حفر چاه صادر شده، طراحی نماید.

نجفی با تأکید بر اینکه مسئله آب باید تبدیل به اولویت اصلی در استان شود؛ تصریح کرد: در راستای پیشگیری از ایجاد بحران آب در استان، پلیس تخصصی آب با همکاری مجموعه نیروی انتظامی، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی و تیمی از کارشناسان مرتبط تشکیل شود و با همکاری حداکثری تمام دستگاه برنامه‌ ویژه‌ای برای ماه‌های آینده داشته باشیم ما نیز به دادستان‌های سراسر استان ابلاغ می‌نماییم تا حداکثر همکاری را داشته باشند.

وی اظهار کرد: مسئله جلوگیری از ساخت ‌‌و ساز و تصرف حریم بستر رودخانه‌ها باید به جد پیگیری شود همچنین چاه‌های غیرمجاز با بیشترین بهره‌برداری شناسایی و مسدود شوند که در این امر شعب ویژه بدون نیاز به تعیین وقت قبلی با سرعت به این پروند‌ها رسیدگی و با متخلفین برخورد خواهند کرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در پایان خواستار توجه ویژه و هماهنگی و همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط، بر افزایش گشت‌های بازرسی و پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز تأکید کردند

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن