اجتماعی

تدوین سند توسعه باغبانی ملایر به قید فوریت انجام شود

‍ معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۱۷۶ هزار تُن کشمش صادر شد که بیش از ۲۳۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت، از این میزان بیش از ۳۵ هزار تُن کشمش از شهرستان ملایر صادر شد که از این جهت یکی از قطب‌های مهم تولید کشور و پایتخت تولید انگور و شهر جهانی انگور است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین،محمدمهدی برومندی، در جلسه بررسی مشکلات باغداران و تولیدکنندگان انگور و کشمش ملایر ،افزود: همدان یکی از استان‌های مهم کشور در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی است و پنج میلیون تُن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که حدود ۸۰۰ هزار تُن از این میزان تولید مربوط به محصولات باغبانی است.

وی اظهار کرد: از ۸۰ هزار هکتار باغ، ۴۵۰ هزار تُن انگور در استان همدان تولید می‌شود که از این میزان بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به شهرستان ملایر است.برومندی ادامه داد: از این نظر خود را در وزارت جهاد کشاورزی مکلف می‌دانیم برای حفظ و پایداری تولید و توسعه باغبانی در شهرستان ملایر برنامه‌ریزی داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز در راستای تنظیم سند توسعه باغبانی ملایر، شناسنامه‌دار کردن باغ‌های انگور، ایجاد باغ سازگاری و باغ مادری برای تولید نهال و ارقام متنوع، کاهش فاصله بین تولیدکنندگان برتر و متوسط از طریق آموزش و تحقیقات، اختصاص اعتبار در بودجه امسال و سال آینده برای اجرای طرح فراز و سرشاخه‌کاری انگور و بهبود تغذیه باغا‌های انگور ملایر تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

وی بیان کرد: با ریل‌گذاری خوبی که توسط نمایندگان مجلس در شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک انجام شد، قیمت کشمش از بیش از پنج هزار تومان به ۱۶ هزار و ۹۲ تومان در راستای حمایت جدی از باغدار افزایش یافت.

برومندی افزود: ۵۰ میلیارد تومان یارانه خرید حمایتی کشمش سال گذشته برای شهرستان ملایر را امسال نیز تمدید می‌کنیم و سقف تسهیلات طبق نیاز افزایش پیدا می‌کند تا به خرید کشمش کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: جلسه جمع‌بندی هفته آینده در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود و به صورت تخصصی همه موضوعات به ویژه قیمت کشمش بررسی‌های لازم انجام و بسته حمایتی قوی را برای این شهرستان تدارک می‌بینیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن