فرهنگ و هنر

گام های ماندگار واقفین ملایری در محرومیت زدایی، عمران و اشتغازایی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با اشاره به وجود بیش از ۱۹۵ موقوفه در سطح این شهرستان و وقفی بودن ۶۳ درصد از اراضی شهرستان ملایر، بیان کرد: مرحوم سیف الدوله بزرگترین واقفی شهرستان است که عمده وقف های وی در زمینه دارو و درمان، ساخت مدرسه شبانه روزی، بیمارستان، اطعام ایتام، روضه خوانی حضرت اباعبدالله حسین(ع) و مسائل آموزشی و علمی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، حجت الاسلام ابوذر عباسی صبح یکشنبه ۱۸ مهرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت دهه وقف، افزود: در حوزه معاونت فرهنگی اوقاف به بحث بقاع متبرکه و آموزش های قرآنی توجه ویژه ای می شود.

وی به فعالیت های معاونت اجارات و مستاجران موقوفات اشاره و بیان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در بحث عمل به نیات واقف تاکید فراوانی دارد و اجرای دقیق نیات واقفین بر اساس آن چیزی که در وقف نامه صراحتاً قید شده است، در اولویت کاری ماست.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی از نیات موقوفات مقید به مکان و زمان هستند، تاکید کرد: ما هیچگونه دخل و تصرفی در نیات واقف نداریم، اما در شرایطی خاص این امر می تواند بر اساس نظریه مصرف اداره تحقیق و با اذن و مجوز نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رقم بخورد.

رئیس اوقاف و امور خیریه ملایر در مورد اقدامات انجام شده در بحث عمل به نیات بزرگترین واقف ملایر طی سال جاری، گفت: در بحث عمل به نیات مرحوم سیف الدوله به عنوان بزرگترین واقف شهرستان، امسال ۴۰ هزار نفر افراد کم برخوردار اطعام شدند، همچنین ۱۳ هزار بسته کالا در قالب کمک‌های مومنانه (طرح شمیم حسینی) بین مناطق حاشیه شهر توزیع شد که ارزش هر بسته ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

این مقام مسئول به تجهیز مدارس اشاره کرد و گفت: در بحث مساعدت به دانش‌آموزان نیازمند ۶۶ مدرسه اقدامات ماندگار انجام شده است، همچنین امسال ۳۳۰۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند و کمک هزینه تحصیلی به طلاب پرداخت شد.

عباسی با اشاره به اینکه ماهیانه حدود ۵۰ میلیون تومان به منظور کمک هزینه تحصیلی طلاب بی بضاعت به 5 حوزه علمیه پرداخت میش ود، ادامه داد: بخش 25 تختخوابی موقوفه سیف الدوله در بیمارستان امام‌ حسین(ع) احداث و تجهیز شده و در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است.

این مقام مسئول به پرداخت کمک هزینه درمانی بین یک تا سه میلیون تومان به تعداد بسیاری از بیماران صعب العلاج و بیماران کرونایی و اهدای تجهیزات اتاق عمل به موقوفه سیف الدوله در بیمارستان امام حسین(ع) به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: ۶۰۰ میلیون تومان نیز به بیماران سخت درمان و بی بضاعت پرداخت شده است.

وی اظهارکرد: توزیع ۱۰ هزار عدد ماسک در مراکز درمانی و بین بیماران بستری در بیمارستان ها و کادر درمان، تجلیل از کادر درمان فعال در بخش کرونایی بیمارستان های مختلف، توزیع ۱۰ هزار از ماسک و پک بهداشتی در ماه محرم و صفر بین هیئات و دستجات مذهبی، توزیع نان رایگان در مناطق حاشیه شهر توسط واحد فرهنگی اوقاف، فعالیت یک مرکز فرهنگی و قرآنی در امامزاده عبدالله ملایر به نام “مرکز افق” بر اساس در آمد و نیات موقوفه از جمله اقدامات مهم صورت گرفته طی سال جاری به شمار می‌رود.

■ پروژه های عمرانی اوقاف؛ محرک رونق اقتصادی و اشتغال زایی

عباسی در بحث پروژه‌های عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر به وجود سه پروژه مهم عمرانی در این اداره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طراحی و مقدمات تهیه نقشه پروانه پروژه بزرگ نمایشگاه دائمی مبل منبت به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و مقدمات صدور نقشه پروانه هایپرمارکت در مسکن مهر به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان با زیربنای ۵۰۰۰ متر مربع و پروژه احداث پمپ بنزین و گاز با زیر بنای 6000 مترمربع با اعتبار پیش‌بینی شده ۲۰ میلیارد تومان در حال اقدام و پیگیری است که با به ثمر رسیدن این پروژه های مهم عمرانی، رونق خوبی در بحث اشتغال زایی و مسائل فرهنگی و اقتصادی در سطح شهرستان رقم می خورد.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه ملایر در زمینه اقدامات عمرانی انجام شده در بحث امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در سطح شهرستان توضیح داد: اجرای نمای بقعه آستان مقدس امامزاده طجر سامن با صرف 100 میلیون تومان، احداث ۱۰ سوئیت به عنوان خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی ملایر به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، بازسازی مقبره سیف الدوله با صرف ۴۰۰ میلیون تومان، تعمیر و نگهداری پارک بانوان با صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان، تعمیر و تجهیزات مدرسه نمونه سیفیه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان، تعمیر و محوطه‌سازی امامزاده اکبر روستای کرکان به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، و تعمیرات انجام شده در امامزاده داویجان به مبلغ 10 میلیون تومان، ساخت درب ورودی و سردرب امامزاده روستای زمان آباد با مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین نماکاری و محوطه سازی امامزاده عبدالله شهر ملایر مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان صورت پذیرفته و یا در حال اقدام است.

عباسی تصریح کرد: موقوفات ملایر صرفاً در خود این شهرستان هزینه می‌شود و هیچ درآمدی از موقوفات ملایر به منظور اجرای نیات واقفین به خارج از شهرستان نمی‌رود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بحث اوقاف یک مسئله پیچیده شرعی است و چارچوب خاص خودش را دارد و ما خارج از حدود آن نمی ‌توانیم عمل کنیم، بیان کرد: اوقاف مانند یک صدقه جاریه است و منافع آن همیشه و الی ابد جاری و ساری است.

■ بحث وقف، بحث رعایت حقوق انسانی است

وی با بیان اینکه هدف ” وقف” تنها فقرزدایی نیست بلکه پرداختن به مباحث علمی، پژوهشی، درمانی، اشتغالزایی، ازدواج، تولید و رونق اقتصاد نیز هست، ادامه داد: بحث وقف، بحث رعایت حقوق انسانی است و حتی امروزه در کشورهای اروپایی و عربی مثل عربستان، کویت، لبنان و سوئد وقف های ماندگار فراوان و بزرگی وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه در زمینه توسعه وقف در کشور نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی سازی هستیم، تاکید کرد: با عمل به وقف خیلی از مشکلات جامعه را رفع می‌کند و برکات فراوانی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در همین زمینه در اداره اوقاف ملایر نشست‌های تخصصی در واحد فرهنگی و ارائه مشاوره به افرادی که قصد وقف اموال و دارایی خود را دارند، برگزار می شود، تصریح کرد: اجرای دقیق نیات واقفین می ‌تواند بهترین مشوق برای مردم در زمینه وقف کردن اموال شان باشد .

وی با بیان اینکه در سال گذشته اداره اوقاف و امور خیریه ملایر ۱۳ میلیارد تومان درآمد داشته است، افزود: بیش از ۷ میلیارد تومان از این مبلغ صرف اجرای دقیق نیات واقفین شده است که بیشتر در حوزه درمانی، تجهیزات پزشکی و مقابله با بحران کرونا بوده است.

عباسی با بیان اینکه در سال جاری چهار مورد وقتی انتفاعی جدید داشتیم،ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولین انتظارات و تقاضاهایی برخلاف نیات واقف از اوقاف ملایر دارند، همچنین برخی افراد که توان و استطاعت مالی خوبی دارند از پرداخت حق موقوفه سرباز می زنند که همه اینها جای گلایه دارد.

وی با بیان اینکه افرادی که در پرداخت حقوق موقوفه سهل‌انگاری می کنند قطعاً در بحث احکام شرعی شان شک و شبهه ایجاد می شود، افزود: طرح توسعه تکیه ابوالفضل (ع) چهار سال است کلید خورده و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده و در مورد چند رقبه اطراف آن در حال بررسی و رایزنی هستیم.

رئیس اوقاف و امور خیریه ملایر با تاکید بر اینکه اوقاف در بحث سرمایه گذاری هیچ محدودیتی ندارد، اظهارکرد: ما مالک عرصه هستیم و در این زمینه از حضور سرمایه گذاران واقعی، جدی و پای کار که منافع اوقاف را هم در نظر می گیرند حمایت کرده و با آنها همکاری می کنیم.

عباسی با بیان اینکه موقوفات امانت دست ما هستند و ما نمی توانیم در آنها دخل و تصرفی داشته باشیم و خارج از شرع و قانون عمل کنیم، افزود عمل به نیات واقف در اولویت کاری ما قرار دارد.

■ برنامه‌های هفته وقف در ملایر

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های دهه فجر اظهار داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی با علما و اساتید حوزه علمیه در راستای اجرای نیات واقفی، برپایی ایستگاه ” همه واقف باشیم” و معرفی واقفین بزرگ ملایر، غبارروبی امامزاده عبدالله ملایر با همکاری مرکز افق، تکریم از خانواده همکاران و تکریم از مدافعان سلامت، دیدار با امام جمعه و فرماندار و مسئولین قضایی و سپاه ناحیه ملایر، دیدار با بزرگانی که مروج فرهنگ وقف بودند، از جمله این برنامه هاست.

وی از اجرای نیت واقف در زمینه اطعام هزار نفر از نیازمندان مورد در شب جمعه در درب منازل آنها، برگزاری محفل تلاوت قرآن، استفاده از فضای مجازی در زمینه معرفی موقوفات و فرهنگ سازی برای وقف و تقدیر از افراد خوش حساب در بحث اجاره بهای موقوفات در طول دهه وقف خبر داد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن