اجتماعی

قابلیت تبدیل شدن ” نهاستان قدس ملایر” به قطب تولید نهال در غرب کشور

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر گفت: ” نهالستان قدس” ، در سال ۱۳۶۷ به مساحت ۲۰ هکتار به منظور تولید انواع نهال‌های غیر مثمر تاسیس شده و ظرفیت تولید آن یک میلیون اصله انواع نهال‌های سوزنی برگ و پهن برگ در داخل عرصه و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله به صورت گلدانی در داخل شاسی‌ها است.

جواد زنگنه در گفت ‌و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، افزود: در حال حاضر گونه‌های موجود در نهالستان شامل صنوبر، زبان گنجشک، داغداغان، شن، کاتالپا، بادامک، زرشک، سماق، بلوط، بادام شیرین، عرعر، سنجد و توت است و سالیانه یک میلیون اصله نهال صنوبر به منظور توسعه زراعت چوب در سطح استان تولید و توزیع می‌شود.

وی اظهارکرد: با توجه به ظرفیت آب و خاک موجود در ” نهالستان قدس ملایر” با مکانیزه شدن کشت و تجهیز سیستم آبیاری علاوه بر کاهش هزینه‌های جانبی و افزایش راندمان تولید با صرفه جویی در مصرف آب با افزایش دو برابری تولید نهال و ایجاد تنوع در نوع گونه‌ها، این نهالستان می تواند به قطب تولید نهال مورد نیاز در غرب کشور تبدیل شود.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه این شهرستان با وسعتی حدود ۳۲۰ هزار هکتار، دارای حدود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی بوده که شامل ۲۵۱ پلاک است، گفت: ۱۵۴ هزار هکتار از آن کاداستر شده و برای ۱۴۷ هزار هکتار سند گرفته شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با بیان اینکه مساحت مراتع ملایر ۱۳۸ هزار ۲۱۴ هکتار است، افزود: در سطح این شهرستان جنگل طبیعی وجود ندارد اما حدود شش هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی جنگلی وجود دارد که از این مقدار ۱۶۲ هکتار در سه نقطه شامل دره سماق به مساحت ۳۶ هکتار، دره شیر و پلنگ به مساحت ۹۲ هکتار و حسن آباد آبدر به مساحت ۳۴ هکتار، به عنوان ذخیره گاه جنگلی تحت مدیریت ویژه قرار دارد.

زنگنه با بیان اینکه مساحت جنگل کاری‌های شهرستان ملایر ۶۶۷ هکتار است، گفت: نوع گونه‌های جنگلی موجود شامل زالزالک، بنه، بادامک، داغداغان، روناس، سنجد، زبان گنجشک، ارغوان، انار وحشی، کاج سیاه، محلب و سماق هستند.

۱۹ فقره خلع ید از اراضی ملی ملایر

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۵۹ فقره پرونده رسیدگی به تخلفات تشکیل و ۱۹ فقره خلع ید به مساحت ۲۳.۳ هکتار و هشت فقره رفع تصرف به مساحت ۱۰.۹۷ هکتار انجام شده است.

زنگنه افزود: در یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر سه نفر نیرو گشت زنی و مراقبت از اراضی ملی و خلع ید و رفع تصرف از اراضی ملی را عهده دار هستند و از سال ۱۳۸۰ تاکنون دو هزار 872 فقره پرونده تخریب و تصرف تشکیل شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن