اقتصادی

اسکای مال، داستانی رازآلود در قلب همدان

اسکای مال، یکی از بزرگ ترین پروژه‌های عمرانی همدان، با چشم اندازی بلند مدت و اهدافی هیجان انگیز، که چندی است رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و حاشیه‌های متعددی از جمله نفوذ افراد خاص،رانت، فساد و بی توجهی مسئولان به سرمایه گذاران را جذب کرده و حالا با گذشت حدود 4 سال از نخستین اقدامات لازم برای ساخت، اکنون این پروژه به مثابه داستانی رازآلود شده که روز به روز به ابهامات آن افزوده می‌شود.


نامه اخیر معاونت وزارت راه و شهرسازی به استان با محوریت توقف روند ساخت اسکای مال پس از 4 سال، تلنگری بود تا به شکل عجیب تری بر ابهامات این پروژه اضافه شود.


از این رو پایگاه خبری همدان‌آنلاین، قصد دارد به صورت کاملا مستقل و بی طرفانه نسبت به پرده برداری از ابهامات موجود در بزرگ ترین پروژه عمرانی شهر اقدام کرده و بنا بر رسالت خبری خود، در مجموعه اخبار هشتک پرونده_اسکای مال، به شکل کاملا بی طرفانه‌ای سخنان موافقان و مخالفان ساخت جنجالی ترین پروژه عمرانی استان را که اکنون بنابر دلایلی تبدیل به یک پروژه سیاسی شده است، به سمع و نظر هم‌استانیان برساند.


نهادهای امنیتی، موافقان اسکای مال


مدیر پروژه اسکای مال اقدام معاون وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان ارسال نامه با محوریت توقف روند ساخت این پروژه را غیر قانونی و خارج از منطق دانست.


کریم ملکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به حواشی متعدد پیرامون این پروژه و به ویژه شبهاتی در رابطه با محل استقرار اسکای مال جنب 2 دستگاه امنیتی(اداره کل زندان‌ها و اطلاعات)، تصریح کرد: مدت‌ها قبل از آغاز به ساخت این پروژه، تمامی موافقت‌نامه‌ها و بررسی‌های لازم از سوی نهادهای امنیتی و حتی بیمارستان مجاور اسکای مال اخذ شد؛ چندی پیش نیز با بررسی و استعلام مجدد دادستان همدان، موافقت‌نامه‌های مذکور برای بار دوم نیز از سوی مراجع ذی‌صلاح تایید شد.


مخالفان دقت کنند


وی با بیان اینکه پس از گذشت چهار سال، اکنون یکی از نمایندگان استان در مجلس با ارسال نامه‌ای به وزارت‌ راه و شهرسازی باعث توقف این پروژه مهم شده است، اظهار کرد: ای کاش این نماینده قبل از ارسال نامه به وزارتخانه، موافقت رسمی و مکتوب نهادهای امنیتی و بیمارستان مجاور این پروژه را مشاهده می‌کرد؛ چندی پیش معاون عمرانی استاندار ضمن پاسخ دهی به سوالات ایجاد شده با تکیه بر اسناد مربوطه و رضایت نهادهای مذکور، از شفافیت در روند ساخت اسکای مال دفاع کرد.


ملکی در رابطه با مصاحبه یکی از اعضای شورای شهر با این تحریریه مبنی بر بخشودگی کوتاه مدت عوارض پروانه ساخت توسط شورای پنجم نیز توضیح داد: لفظ بخشودگی خلاف واقع است؛ چراکه شهردار وقت در راستای جذب سرمایه گذارن در همدان، پیشنهاد ارائه بسته تشویقی تحت محوریت حمایت سرمایه گذارانی که بالای 50 هزار متر زمین را برای پروژه‌های خود اختصاص داده‌اند، به شورای پنجم ارائه داد.


وی با اشاره به تایید رئیس شورای شهر پنجم و موافقت حداکثری سایر اعضا با پیشنهاد عباس صوفی، شهردار سابق، ادامه داد: این پیشنهاد براساس محاسبات مالی انجام شده و سایر اقدامات قانونی و بررسی‌های مالی کارشناسی، جهت الگوسازی برای جذب دیگر سرمایه گذاران، جزئی از دفترچه‌های مالی سالانه شورای شهر قرار گرفت.


مدیر پروژه اسکای مال با تاکید براینکه این قرارداد و توافقات به امضای د‌ه‌ها نفر دیگر از اعضای مرتبط در شهرداری قرار گرفت؛ خاطرنشان کرد: بنابر تایید و نامه شهردار منطقه مربوطه در 21 مهرماه سال گذشته، سرمایه گذار با واریز 8 میلیارد تومان به حساب شهرداری اقدام به اخذ پیش پروانه ساخت کرد؛ این درحالیست که برای ادامه کارهای قانونی نقشه و سایر جزئیات، پرونده باید به نظام مهندسی ارسال می‌شد که با نامه یکی از نمایندگان استان به وزارتخانه تمامی فعالیت‌های مربوطه از بهمن ماه سال گذشته تاکنون متوقف شده است.


وی ادامه داد: لازم به ذکر است در سال 96 همزمان با وقوع رویدادهای مهم کشوری در استان، وعده رفع تمامی مشکلات و اعطاء مجوزهای لازم در بازده زمانی 15 روزه با سرمایه گذار این پروژه داده شد که هیچ یک تامنون عملی نشده است.


اقدام معاون وزیر غیر قانونی است


ملکی با تاکید براینکه اقدام معاون وزیر راه و شهرسازی برای صدور دستور توقف روند ساخت این پروژه مهم در همدان غیر منطقی و غیرقانونی است، تصریح کرد: تمامی اقدامات لازم در حوزه تغییر کاربری اداری به تجاری زمین اسکای مال در کمیسیون ماده 5 انجام شده و مدارک و مستندات نیز وجود دارد؛ براساس قانون وزارتخانه باید ظرف مدت نهایت 1 ماه نسبت به اقدام این کمیسیون واکنش نشان دهد.


وی اضافه کرد: این درحالیست که با گذشت حدود 4 سال از موافقت کمیسیون ماده 5 با تغیر کاربری زمین و سایر اقدامات لازم، وزارتخانه تصمیم به بررسی گرفته است.


مدیر پروژه اسکای مال با تاکید بر الزام برگزاری نشست و صحبت‌های دوستانه با مسئولان مربوطه تحت عنوان رفع مشکلات پیش‌آمده، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از اعضای شورای شهر از نزدیک به محل پروژه نیامده و حتی به صورت تلفنی نیز با سرمایه گذار در رابطه با مسائل موجود صحبت نکرده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن