اجتماعی

زندگی 35 درصد همدانی‌ها در سکونتگاه‌های غیر رسمی

شهردار جورقان با بیان اینکه درحال حاضر براساس آمارهای موجود، 35 درصد جمعیت شهری همدان در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند، گفت: الحاق جورقان به همدان بدون شک عامل افزایش این آمار است.

داود احمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به طرح الحاق شهر جورقان به همدان، تصریح کرد: اجرای این طرح به منزله نابودی یک شبه هویت فرهنگی و تاریخی شهر باستانی جورقان است؛ اجرای این طرح به معنی سرریز جمعیتی و ورود افرادی خارج از فرهنگ جورقان به این شهر است.

وی با تاکید براینکه در طرح جامع شهری صرفا به مسئله مسکن و کاهش قیمت اراضی نباید توجه شود، تصریح کرد: طرح جامع شهری همانند نام خود باید تمام ملاحضات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی یک شهر را در بر گیرد و تنها معمار و شهرساز نباید در این طرح اظهار نظر کنند؛ الحاق جورقان به همدان، نه تنها باعث کاهش قیمت مسکن در مرکز استان نشده، بلکه عامل مهمی در تبدیل شهر تاریخی جورقان به حاشیه شهر، رشد قیمت و به دنبال آن کاهش توان خرید مسکن توسط شهروندان جورقانی خواهد شد.

شهردار جورقان با بیان اینکه تا امروز اخبار قطعی از اجرا و یا عدم اجرای این طرح به شهرداری و یا شورای شهر جورقان ابلاغ نشده و تمامی اخبار مربوط به مصاحبه مسئولان با رسانه‌ها است، خاطرنشان کرد: شهر همدان همانند سنندج به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی خود ظرفیت و گنجایشی برای گسترش ندارد؛ چرا که شهر سنندج را کوه‌ها احاطه کرده‌اند و شهر همدان را روستاها و شهرهای اقماری آن محصور کرده‌اند اما می توان با گسترش محدوده شهری جورقان و مریانج و ساخت شهرک‌هایی با منازل ویلایی باعث جبران کمبود زمین و کاهش قیمت مسکن در مرکز استان شویم.

وی در ادامه بابیان اینکه جمعیت شهر ساری به عنوان مرکز استان توریستی مازندران حدود 300 هزار نفر است و این مرکز هیچوقت به دنبال الحالق مناطق روستایی و شهرهای اقماری خود به مرکز استان نبوده است، اظهار کرد: در حوزه طرح جامع به عنوان یک افق گردشگری نیز موفق عمل کرده است بنابراین موضوع الحاق در هر نقطه‌ای از کشور بدون تبعات اجتماعی نخواهد بود.

احمدی با اشاره به سکونت 35 درصد جمعیت شهری همدان در مناطق غیررسمی و یا همان حاشیه نشینی، عنوان کرد: باید دید در طرح الحاق 3 روستای حسن‌آباد، علی‌آباد و قاسم‌آباد به همدان چه اتفاقات منفی به وقوع پیوست؛ بررسی و مقایسه آمارهای ساخت و سازهای غیرمجاز و آسیب‌های اجتماعی قبل و بعد از اجرای الحاق این مناطق به همدان خود گویای آینده اجرای الحاق جورقان به مرکز استان است.

شهردار جورقان ادامه داد: باید توجه داشت که اجرای الحاق جورقان به همدان باعث افزایش آمار حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی در این منطقه و شهر تاریخی خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن