سلامت و پزشکی

تاکید بر ظرفیت تولید داخل جهت استقلال کشور

یکی از فعالین حوزه زیست فناوری از پیچیدگی روند دریافت مجوز کیت های تشخیصی ژنتیکی ، ویژه شناسایی اختلالات مادرزادی خبرداد و گفت: توان علمی کشور در جهت استقلال و خودکفایی کشور در حوزه زیست فناوری پزشکی با تولید کیت های تشخیص ژنتیکی که از فناوری بالا و قیمت مناسب برخوردار است امکان پذیر شد.

محمدرضا میری در گفت‌وگو اختصاصی با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به ساخت کیت‌های دانش‌بنیان، ویژه اختلالات مادرزادی توسط نخبگان ایرانی، تصریح کرد: علی رغم تولید این کیت‌های مهم از 5 سال گذشته توسط نخبگان ایرانی، اما مسئولان مربوطه اقدام به اتمام مراحل اخذ مجوز و حمایت لازم از پزشکان، نمی‌کنند و وزارتخانه به پرداخت ارز دولتی برای واردات این کیت ها می‌نمایند که بهتر است روند اخذ مجوز با مانع زدایی تسهیل شود تا ارزی از کشور خارج نشود .

این فعال حوزه زیست فناوری با بیان اینکه دقت کیت‌های ساخته شده ، با نمونه خارجی برابر می‌کند، تصریح کرد:  این کیت ها در بسیاری موارد بهتر از نمونه خارجی ظهور کرده و می‌توان با قیمیتی حدود یک پنجم نمونه خارجی با ارز غیر دولتی تهیه شود؛ این کیت به دلیل نداشتن قانون ثابت و با اظهار نظر شخصی کارشناسان مربوطه، هنوز هم موفق به اخذ دریافت مجوز رسمی نشده است، اما خبرها نشان از آن دارند که تا 6 ماه آینده این اتفاق رقم بخورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه سالیانه حدود 2 تا 3 میلیون دلار هزینه برای واردات نمونه خارجی اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: متاسفانه کارشناسان دقت لازمه را برای برداشتن نمونه لازم را نداشته و همین امر باعث به تعویق افتادن در امر اخذ مجوز شده است؛ تولید این کیت در داخل کشور خود باعث اشتغال زایی و مانع خروج ارز از کشور می‌شود، اما با جا به جا شدن کارشناسان و نظریه های آن‌ها دریافت مجوز هم به تعویق می‌افتد.

میری از وجود کیت‌های ایرانی در استان های شیراز و تهران خبر داد و بیان کرد: تشخیص مرگ و زندگی برای جنین بسته به تشخیص این کیت‌ها دارد؛ از این رو باتوجه به حساسیت بالای این کیت‌ها، اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو الزامی بوده و باید تحت نظارت این سازمان از این مهم استفاده شود.

این فعال حوزه زیست فناوری از آگاهی کامل کارشناسان آزمایشگاهی نسبت به وجود و استفاده این کیت خبر داد و خاطرنشان کرد: این افراد به دلیل نداشتن مجوز کیت‌های ایرانی، مایل به استفاده از نمونه خارجی هستند، زیرا اگر جنینی مبتلا به سندروم داون باشد با رضایت والدین سقط می‌شود و این تمایل برای پیش نیامدن مشکل است.

وی در پایان اضافه کرد: کیت ها در هفته 11 تا 18 بارداری با توجه به مشکلات وراثتی افراد، استفاده می‌شود و این کار توسط پزشک با گرفتن  مایع امنیوتیک از مادر و ارسال آن به آزمایشگاه  و انجام مراحل آزمایشگاهی اتفاق می‌افتد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن