سلامت و پزشکی

همدان، یاری رسان استان‌های درگیر کمبود ذخایر خونی

 مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان، از ارسال خون به استان‌های تهران،سیستان و بلوچستان و گیلان خبر داد.

دکتر افشین محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به کمبود خون در برخی استان‌ها بیان کرد: خوشبختانه در استان همدان با کمبود خون مواجه نیستیم و با توجه به برودت هوا پنج هزار ارسال، واحد خون به تهران، سیستان و بلوچستان و گیلان داشته ایم  .

وی افزود: استان همدان نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش خون گیری داشته است با اینکه این آمار در استان‌های دیگر هفت درصد بوده است؛ در ده ماه اخیر، 3224 واحد خون توسط هم استانی ها اهدا شده است.

محمدی با اشاره به کاهش آمار کرونا، ادامه داد: با توجه به اینکه جراحی های غیر اورژانسی مثل تعویض مفصل، در بیمارستان‌ها از سر گرفته شده و بیماران تمایل بیشتری نسبت به قبل به انجام این جراحی ها دارند، با برنامه ریزی و نیازاحتمالی بیماران به خون دربیمارستان، ذخایر خون استان بیشتر شده است.

مدیر کل سازمان انتقال خون عنوان کرد: اهدای پلاکت به روش آفرزیس روشی است که میتوان پنج تا شش واحد پلاکت را اهدا کرد که خوشبختانه استان همدان از این روش برخوردار بوده و جزء استان‌های برتر می‌باشد، پلاکت ها در این روش از کیفیت و کمیت بالایی برخوردار هستند؛ این روش زمان بر بوده و قبل از انجام آن باید آزمایشاتی صورت گیرد.

 وی ادامه داد: بزرگسالانی که دچار کمبود پلاکت می‌شوند، در زمان گرفتن میزان نیاز بدن خود اگر به روش افرزیس باشد، میتوان برای آن‌ها از یک فرد که ساختار آنتی ژنی یکدستی دارد انجام پذیرد، و به نفع بیمار بوده و در روند مرخصی کمک بسیاری میکند، اما اگر به روش انتقال خون انجام شود میزان واحد آن کم بوده و به ناچار از پلاکت‌های چند فرد با آنتی‌ژن های متفاوت گرفته می‌شود؛ هزینه تهیه کیت های افرزیس بسیار بالا بوده که خوشبختانه در طرح تحول سلامت بیشتر مبلغ توسط بیمه پرداخت می‌شود.  

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن