فرهنگ و هنر

 افتتاح کمیته تخصصی مصلحین رسانه و مطبوعات استان همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از تاسیس کمیته تخصصی مصلحین رسانه و مطبوعات استان همدان (هیات صلح تخصصی) تحت نظارت ستاد مرکزی تألیف قلوب دادگستری کل استان همدان در مجتمع فرهنگی شهید آوینی همدان با هدف حل و فصل دعاوی و اختلافات، ارشاد، آموزش و پاسخگویی به موضوعات حقوقی خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، احمدرضا احسانی شنبه، 23 بهمن ماه در آئین افتتاح کمیته تخصصی مصلحین رسانه و مطبوعات استان همدان، با بیان اینکه فعالیت این کمیته موجب می‌شود هزینه، وقت و انرژی بسیاری از رسانه‌ای‌هایی که دچار مشکل شده‌اند به راحتی رفع و رجوع شود، اظهار کرد: این ستاد با الگو برداری از اخلاقیات کدخدامنشی که در گذشته تاریخ پرافتخار ما وجود داشته است، فعالیت خواهد کرد. خبرنگاران همدان بسیار نجیب هستند و لایق این اقدام بودند.

وی ادامه داد: سال گذشته در هیات منصفه تنها یک پرونده قضایی وجود داشت و خانواده رسانه جدا از وظایف محوله رسانه‌ای به آن ها تا حد ممکن از تشویش و افتراء به دور بودند و باید تشکلی در راستای حمایت از آن ها تاسیس می‌شد.

رئیس کل دادگستری استان همدان نیز با تاکید بر این‌که اهالی رسانه استان تقاضا داشتند که کمیته‌ای برای حمایت از مطبوعات تأسیس شود، تصریح کرد: در تلاش هستیم خبرنگاران در راستای فعالیت‌های صادقانه خود مشکلی در کارشان ایجاد نشود و به دور از تشویش و افتراء به موضوعات روز بپردازند که خوش‌بختانه این کمیته با پوشش تمامی رسانه‌ها و رصد آن‌ها اگر شکایتی از آم‌ها صورت گیرد در راستای ایجاد صلح و مصلحت اندیشی فعالیت خواهد داشت.

محمدرضا عدالت‌خواه با بیان اینکه مهم ترین سندی که در دولت مردمی فعلی تدوین شده مربوط به دوره تحول و تعالی است که باید اقدامات به صورت سریع و جهادی انجام شود، تصریح کرد: سندتحول دو محور دارد که شامل تلاش برای پختگی و نتایج آرا، مردمی کردن و تلاش برای صلح و سازش در رسیدگی به اختلافات است؛ ستاد تألیف قلوب، از کمیته مصلحین و متعذرین تشکیل شده است و این دو کمیته، شاخه‌ها و تشکل‌های گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها کمیته مصلحین رسانه است.

رئیس کل دادگستری استان همدان یادآور شد: وکلای مصلح در یک سامانه الکترونیکی بومی فعالیت خواهند کرد؛ در مجموع در استان همدان ۱۵۰۰ وکیل مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ نفر میثاق‌نامه مربوطه را امضا کرده‌اند و اعلام آمادگی کردند که در زمینه صلح و سازش در شکایات و مفاهیم حقوقی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که توقع نداریم تمام پرونده‌ها به سازش منتهی شود، تاکید کرد: با سریع‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن از طریق سامانه‌های مربوطه مشکلات و مسائل رسانه‌ای ارجاع خواهد شد.

عدالت خواه تشریح کرد: در ۴۰۰ مسجد، امام‌زاده‌ و مکان‌های مختلف کمیته‌هایی را افراد متدین و مومن و بعضاً جامعه شناس تشکیل دادیم تا از اختلافات موجود در محلات مطلع ‌شوند و مجازند بدون اطلاع دادگستری در راستای حل آن اختلاف و ایجاد سازش به این مشکلات ورود کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به این‌که تعالیم دینی افراد را به صلح و سازش سوق می‌دهد و در روایات اسلامی به این موضوعات اشاره شده است، ابراز کرد: طرح شمیم رضوی نمونه کار خوبی بود که در مساجد اجرا شد و با مذاکرات و ایجاد صلح و سازش در میان خانواده‌ها و زوجینی که به مشکل خورده‌اند بدون حضور در دادگاه‌ها مشکلاتشان را حل می‌کنند.

وی اضافه کرد: اصحاب قلم استان همدان با وجود روشن‌گری‌های بی‌شمار به علت نجابت و بصیرت بالایی که دارند با پرونده‌های کمی در دستگاه‌های قضایی روبرو هستند و در سطح کشور جزو استان‌هایی هستیم که در این امر پیش‌رو بوده و خبرنگاران می‌توانند مشکلات و اعتراضاتشان را در این کمیته مطرح کنند.

عدالت خواه گفت: موضوع جهاد تبیین و روایت‌گری صحیح از تاکیدات جدی مقام معظم رهبری است و امروزه عرصه نبرد محیط رسانه‌ای است؛ دادسرا بماند برای اشرار و مخالفین منحوس نظام اما مشکلات افراد فرهیخته و مصلحین رسانه باید به صورت اورژانسی و کوتاه و سریع حل شود مگر این که مسئله خیلی حاد باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن