سلامت و پزشکی

بروز كريمه_كنگو با گرما

هشدار مدیرکل دامپزشکی همدان:
تب کریمه کنگو با گرم شدن هوا بروز می‌کند

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، مدیرکل دامپزشکی استان همدان نسبت به بروز برخی بیماری‌ها همزمان با آغاز فصل گرما هشدار داد و گفت: تب کریمه کنگو که در انسان بسیار کشنده و خطرآفرین است و در فصل گرما بروز می‌کند.
محمودرضا رسولی، اظهار کرد: این بیماری ویروسی بوده و توسط خوردن گوشت آلوده و از طریق کنه منتقل می‌شود، بنابراین باید نسبت به ذبح دام‌های غیر مجاز آگاه باشیم و شهروندان از خریدن گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.
وی افزود: دامداران نیز باید هنگام مشاهده کنه بر روی دام، کنه را با دست به صورت مستقیم از بین نبرند، همچنین اقدام به سم پاشی محیط نگهداری دام کنند که در این راستا با برنامه ریزی‌های لازم انجام شده سم پاشی و ضدعفونی بدن دام و اماکن دامی توسط مجموعه دامپزشکی در حال انجام است.
رسولی با اشاره به اینکه تمامی کشتارگاه‌های سنتی در استان جمع آوری شده و در حال حاضر ۵ کشتارگاه صنعتی فعال داریم، خاطرنشان کرد: تمامی کشتارگاه‌های استان مجهز به سیستم پیش سرد هستند و گوشت‌های تهیه شده از ذبح دام در این محیط باقی می‌مانند و به مدت ۲۴ ساعت در داخل این سالن باقی مانده که ph گوشت‌های مورد نظر به علت ماندن در سرما کاهش می‌یابد و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود.
وی ادامه داد: تمامی کشتارگاه‌های استان باقی ماندن گوشت‌های تهیه شده در سیستم پیش سرد را رعایت می‌کنند و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین رفته و شهروندان گوشت‌های دارای مهر دامپزشکی را با اطمینان خاطر خریداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان تاکید کرد: شهروندان از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها خودداری کنند و به هیچ عنوان گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی را خریداری نکنند و اگر کسی هدف ادای نذر و قربانی دارد می‌تواند از طریق سامانه ۱۵۱۲ با نظارت مجموعه دامپزشکی ذبح دام انجام دهد.
وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو در دام بدون علامت بوده و تنها بی‌اشتهایی و تب ایجاد می‌کند؛ تصریح کرد: تشخیص تب کریمه کنگو توسط انسان‌های عادی غیر قابل تشخیص بوده، اما همین ویروس در انسان کشنده و بسیار واگیر است.
دکتر رسولی به مهاجرت عشایر اشاره کرد و گفت: در طول زمستان پرسنل دامپزشکی در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام حضور یافته و دام عشایر را افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار مورد واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف انجام دادند که به پرسنل دامپزشکی هنگام معاینه دام توصیه شده در صورت مشاهده کنه از ارتباط مستقیم دست با کنه خودداری کرده و اقدامات سم پاشی را انجام دهند.
وی گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در استان همدان ثبت و گزارش نشده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن