فرهنگ و هنر

جوانان بیگانه با هویت کشور خود

یک باستان شناس تاریخی، از عادی سازی تخریب بناهای تاریخی کشور خبر داد.

یعقوب محمدی‌فر در گفت‌و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: متاسفانه امروزه بحث تخریب بنا و آثار تاریخی موضوع غریبی نیست و در کل کشور عادی شده است؛ برخلاف انتظار‌ها ما هنوز به درک تاریخیت خودمون نرسیده‌ایم و افکار‌ها  بر این پایه است که با ساخت آپارتمان‌ در زمینی که بنای تاریخی در آن قرار دارد اتفاق بهتری می‌افتد، با این حال که می‌توان بهترین بهره را از این بناها برد.

وی اظهار کرد: آگاهی ها و شناخت های عمومی در رابطه با اهمیت و ضرورت وجود آثار باستانی در کشور بسیار پایین است، در واقع زمانی که بناهای تاریخی یک کشور از بین برود رگه‌های تاریخی و هویت اون شهر و کشور نیز از بین می‌رود.

عضو هئیت علمی دانشگاه بوعلی سینا استان همدان، تاکید کرد: متاسفانه آن‌گونه که باید، آموزش‌ها کار ساز و مفید باشد، نبوده و شاهد تخریب و هجوم به تپه‌های تاریخی توسط حفاران غیر مجاز به بهانه پیدا کردن گنج بوده‌ایم؛ با توجه به همه این اتفاقات هنوز هم قوانین کشوری پشتیبان میراث فرهنگی و اهداف آن نمی‌باشد.

یعقوب محمدی‌فر عنوان کرد: کشورهای همسایه مانند تاکستان در صورتی که تصمیم به خارج کردن ظروف سفالی بدون مجوز نمایند، جرم تلقی می‌شود و حکم زندان را به همراه دارد؛ با این حال ما اثار جنگی بسیار ارزشمندی را از جنگ 8 ساله دفاع مقدس داریم که به مرور در حال نابودی هستند و گروه سنی جوان ما از این آثار با ارزش بی خبر بوده و شناختی از آنان ندارند.

این باستان شناس تاریخی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی طرحی در رابطه با تخریب آثار باستانی ارائه داده بود، که شاهد فراهم سازی فضا و بستر برای عادی سازی بیشتر این موضوع بودیم که خوشبختانه با مخالفت‌ها این طرح داره از مجلس خارج می‌شود؛ در این خصوص آموزش و اهمیت به هویت ملی بسیار مهم بوده و آموزش در بحث کلان می‌تواند کمک شایانی به این مورد بکند.

وی افزود: در سال 1311 یعنی حدود 90 سال پیش قوانین در این باره تصویب شده است که نشان میدهد ما از آن زمان به این موضوع اهمیت می‌دادیم اما با پیشرفت جوامع بشری و تغیرات آب و هوایی باید به فکر به روز رسانی اطلاعات و قوانین مربوط به این حوزه باشیم و متناسب با وضعیت اکنون باید پیشرفت کنیم.

وی اذعان کرد: ما در این زمینه لطمه‌هایی داریم می‌خوریم که ممکن است در آینده جوانب خوبی را به همراه نداشته باشد، جوانان ما با هویت خود بیگانه شده و شناختی از کشور خود ندارند؛ متاسفانه هویت بخشی در آموزش و پرورش بسیار کم اهمیت شده است و باید فکری در این زمینه برای آموزش به هویت ملی انجام دهند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن