فرهنگ و هنر

اشیاء تاریخی گم گشته یا بدلیجات مسروقه

یادداشت روز

به استناد گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در سال گذشته، شهر همدان که دارای بیش از ۲۳ هزار اشیاء ارزشمند تاریخی می باشد و مخزنی در این جهت در حال راه اندازی و بهره برداری است که بهره برداری از این طرح می‌تواند نقش موثری در نگهداری و مرمت این اشیای تاریخی به ویژه در غرب کشور ایفا کند. و همچنین ذکر می شود که طراحی ویژه مخزن موزه منطقه‌ای غرب کشور مکانی مناسب، با استانداردهای بین المللی، منحصر به فرد و از همه مهم تر جایی امن برای نگهداری اشیاء تاریخی و میراث فرهنگی استان همدان ایجاد خواهد کرد.

این خبر مایه مسرت و نویدبخش پیشروی‌ در امور میراث فرهنگی استان که برخوردار از گنجینه ای غنی می باشد بود؛ تا اینکه علی مالمیر در روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه 1401 در جمعی از خبرنگاران گفت:« مخزن اشیاء تاریخی در محوطه آرامگاه بوعلی که محل نگهداری اشیاء و آثار تاریخی دوره‌های مختلف است در فرصت تعطیلات کرونایی به سرقت رفته بود.» که اطلاع رسانی این امر با تاخیری این چنینی موجبات تعجب بسیار است و چرایی این تاخیر نیز حائز اهمیت بسیار است.
و همچنین در ادامه افزودند:« اشیاء به سرقت رفته بدلی بوده و برای سارق پرونده قضایی تشکیل شده است.» همانطور که پیشتر مطرح گردیده بود این سرقت از مخزن اشیاء تاریخی انجام شده است، که تا پیش از این محلی با استانداردهای بین المللی و محلی امن و مورد اطمینان عنوان می شده است، علاوه به چگونگی سرقت از چنین مجموعه ای، پرسش مهم تری نیز پیش می آید مبنی بر اینکه چطور در مخزن اشیاء تاریخی، اشیا بدلی نگهداری می شوند؟ و اگر تنها ماکت و نسخه های فاقد ارزش در این مجموعه نگهداری می شوند عتیقه جات و اشیاء ارزشمند اصلی مذکور که حاوی ارزشی به بلندای تاریخ و تمدن سرزمین باستانی هگمتانه هستند کجا نگهداری می شوند؟

نخوانند بر ما کسی آفرین
چو ویران بود بوم ایران زمین
دریغ است ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن