اجتماعی

حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری

معاون محیط زیست استان همدان: تداوم اکوسیستم در گرو حفظ بستر‌های موجود

مهدی صفی خانی در گفتگو با پایگاه خبری همدان آنلاین گفت: اشکال مختلف گونه‌های گیاهی و جانوری در استان موجود و قابل شمارش است، بخش عمده گونه‌‌های گیاهی حدود هزارو ششصدو هفتاد نوع می‌باشد که این نوع پوشش گیاهی منحصر به استان همدان می‌باشد، اسم تخصصی آن endemic است، که شامل گونه‌های گیاهی و جانوری مختص استان همدان می‌باشد.
وی بیان کرد: این گونه‌های گیاهی علاوه بر تاثیری که بر اکوسیستم محیط زیست می‌گذارند دارای خواص دارویی و درمانی نیز می‌باشند، همچنین در کنار گونه‌های گیاهی، استان همدان گونه‌های جانوری هم شاهد هستیم، که شامل 350 نوع است،که 4 گونه دوزیست ، 45 مورد خزنده، 90 گونه پرنده و 39 مورد گونه ماهی می‌باشد، در میان این نوع از گونه‌ها 26 مورد آنها در معرض انقراض هستند.
صفی خانی عنوان کرد: تنها راه اما مهمترین راه برای حفظ تداوم گونه‌های گیاهی و جانوری که می‌توانیم انجام دهیم ایجاد و حفظ بستری مناسب جهت بقا و رشد این گونه‌ها است، اما بزرگترین عامل کاهش این گونه‌‌ها تخریب زمین است که به شکل مستقیم بر چرخه حیات و اکوسیستم خلل وارد می‌کند به طوری که انسان‌ها با دخل و تصرف در محیط زیست و از بین بردن پوشش زمین و تبدیل زمین‌های کشاورزی به مناطق مسکونی و انجام ساخت و ساز و تخلیه مواد شیمیایی در دامان طبیعت زمینه را جهت تخریب و نابودی این گونه‌ها فراهم می‌نمایند.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: گونه‌های گیاهی در ارتباط تنگاتنگ با گونه‌های جانوری است و هردو گونه‌ گیاهی و جانوری مکمل یکدیگر می‌باشند زیرا گونه‌های گیاهی با تامین غذای مورد نیاز جانوران و ایجاد بستری مناسب جهت زندگی آن‌ها در این چرخه نقش به سزایی دارند به شکلی که این ارتباط کاملا متقابل است که وجود چند گونه از جانوران باعث بقای تعداد کثیری از گونه‌های گیاهی درآن منطقه می‌شود.
معاون محیط زیست استان اشاره کرد: ارتباط گونه‌های گیاهی و جانوری نوعی چرخه تکمیلی است و تاثیرات دوسویه و نزدیکی باهم دارند که متاسفانه با دخالت‌های انسان‌ها در این خصوص، ما شاهد نابودی اکوسیستم در استان هستیم که در نهایت با یک منطقه لخت از پوشش گیاهی مواجه می‌شویم و با شرایط موجود باید منتظر ریز گردها باشیم تا بعد از گذشت 20 سال مجدد شاهد اکوسیستم‌های جدید و نوپا در استان باشیم.
وی گفت: ما در این خصوص اقداماتی انجام داده‌ایم که حفظ زیست گاه، ایجاد مناطق حفاظت شده و سرپناه‌‌های حیات وحش را شامل می‌شود به طوری که گونه‌های گیاهی و جانوری در کنار هم محافظت می‌شوند.
صفی خانی در پایان افزود: هرگونه تلاش در جهت حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری منوط به حفاظت‌های فیزیکی می‌باشد و نقش انسان‌ها در این مهم بسیار چشم‌گیر خواهد بود و مادامی که مردم در کنار ما باشند و در این مهم ما را یاری کنند می‌توان به حفظ و بهبود شرایط اکوسیستم استان امیدوار بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن