اجتماعی

ساخت ربات هوشمند شناسایی آلودگی

با همت جوانان غیور و پرتوان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان، دستگاه شناسایی آلودگی در بطری صنایع غذایی بوسیله هوش مصنوعی رونمایی شد. 

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، در مراسمی با حضور ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، ابوالفضل یدالهی اصلان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان، رئیس پارک علم و فناوری و جمعی از مسوولان صنایع و دانشگاههای همدان از ربات هوشمند شناسایی آلودگی در بطری های صنایع غذایی رونمایی شد.

مجتبی اسماعیلی مسئول هسته فناور الکترونیک پردازش سبز مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این دستگاه با کمک پردازش های هوش مصنوعی قادر به شناسایی آلودگی در بطری های صنایع غذایی است که موجب افزایش تولید محصولات، کاهش آلودگی و ارتقاء سطح کیفی محصولات می شود. 

این مقام مسئول افزود: این با استفاده از تکنولوژی پیشرفته در خط تولید شرکت های صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و نخستین نمونه آن در شرکت صنایع غذایی سحر همدان رونمایی شد.

اسماعیلی تشریح کرد: به صورت سنتی افراد با استفاده از چشم ناخالصی ها را جداسازی می کردند که طبیعتا با کاهش دقت همراه است اما به کمک این دستگاه آلودگی و ناخالصی های درون بطری های شیشه ای و ظروف مواد غذایی در بالاترین دقت ممکن شناسایی می شود.  

اسماعیلی با بیان اینکه همه ی شرکت های مواد غذایی در سطح کشور می توانند از این فناوری استفاده کنند اضافه کرد: این دستگاه به عنوان سامانه ی پردازش تصویر و هوش مصنوعی برای اولین بار در کشور پیاده سازی شده و کاربرد دارد و تولید صنایع غذایی را تا 4 برابر افزایش می دهد. 

وی تصریح کرد: علاوه بر این خطای انسانی نیز حذف شده و 99درصد می تواند آلودگی های قبل و بعد از پرشدن به کمک این ربات هوشمند شناسایی می شود و بطری معیوب را به صورت اتوماتیک از مدار تولید خارج می کند.

این مخترع جوان بیان داشت: دستگاه مذکور حاصل یک سال و نیم تلاش بر روی یک کار دانش بنیان است که هسته فناور الکترونیک پردازش سبز دانشگاه آزاد اسلامی همدان کار تحقیق و توسعه را به صورت علمی و در حوزه ی هوش مصنوعی بر روی آن انجام داده است و نخستین نمونه آن در کارخانه صنایع غذایی سحر همدان رونمایی شد.

اسماعیلی با اشاره به دقت فوق العاده بالای این ربات هوشمند اظهار داشت: دقت دستگاه بسیار بالاست به نحوی که یک دهم میلیمتر را در زمان 0.2 ثانیه تشخیص می دهد، یعنی حتی یک تار مو را هم تشخیص و از خطوط و شیارهای بسیار ریز شیشه تمایز می دهد و به این صورت آلودگی ها را حذف می کند. 

وی تصریح کرد: در شرایط سنتی حداقل دو نفر نیرو لازم بود تا بر روی خط تولید حضور داشته باشند و با چشم غیرمسلح بطری ها را رصد کنند که البته امکان خطا هم وجود داشت. 

اسماعیلی با اشاره به تفاوت های این محصول با نمونه خارجی تشریح کرد: در این ربات هوشمند از هیچ اشعه ی مضری استفاده نشده و با بینایی ماشین و هوش مصنوعی آلودگی ها را کشف می کند و نیاز به استفاده از اشعه نداریم و البته این دستگاه دقت بسیار بالاتری از نمونه های خارجی دارد. 

وی افزود: دستگاههای نمونه ی خارجی خطوط و شیارهای باریک موجود در بطری ها را بعضا به اشتباه آلودگی تشخیص می دهند که این امر در دستگاه پردازش تصویری وجود ندارد، ضمن اینکه دستگاه ما سرعت فوق العاده بالایی در بحث پردازش تصویری دارد. 

اسماعیلی با اشاره به هدف گذاری های بعدی هسته ی فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان اشاره کرد: بنا داریم این محصول را به عنوان محصول دانش بنیان توسعه دهیم و آنرا جهت  صدور به کشورهای دیگر آماده نماییم و در این مسیر بازارهای صادراتی کشورهایی که در حوزه ی صنایع غذایی فعال هستند را مد نظر قرار داده ایم. 

اسماعیلی در پایان خاطرنشان ساخت، فرایند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مقوله ی علمی جدیدی در دنیا به حساب می آید و بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز فاقد این تکنولوژی هستند و امیدواریم  توسعه این محصول باعث ایجاد اشتغال کیفی در کشور شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن