اجتماعی

کاهش بارش ها از ابتدای سال آبی

مدیر  اداره کل هواشناسی استان همدان در خصوص بارندگی‌ها، طی سال جاری گفت: مقدار بارش کشور از ابتدای سال آبی امسال  تا پایان اردیبهشت ماه برابر 159 میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت  27 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی این سازمان، حسین عابد اظهار کرد: در بین استان های کشور فقط هرمزگان افزایش دریافت بارش (با 24 درصد) را نسبت به بلند مدت داشته و مابقی استان ها از 4 درصد در گیلان و 61 درصد در ایلام، شرایط کمبود بارش را نسبت به بلند مدت تجربه کردند.

وی افزود: فروردین و اردیبهشت 1401 کشور، با 24 میلی متر بارش نسبت به بلند مدت ( 53 میلی متر) برابر با 56 درصد کاهش بارش را ثبت نموده است.

عابد خاطرنشان کرد: مقدار بارش استان همدان از ابتدای فصل سال آبی تا پایان اردیبهشت  برابر 207 میلی متر بوده که نسبت به سال قبل 24 و نسبت به بلند مدت 124 میلی متر کاهش را تجربه نموده است. به عبارتی پهنه استان همدان، 37% نسبت به بلند مدت و 10% نسبت به سال کمبود بارش را ثبت نموده، این پهنه در اردیبهشت ، به مقدار 26 میلی متر بارش دریافت نمود که نسبت به بلند مدت ( 43 میلی متر) برابر با 17 میلی متر کاهش بارش را داشته است.

وی با بیان اینکه در شهرستان همدان ، طی 45 سال گذشته به طور میانگین در طی 14 ماهه منتهی به پایان اردیبهشت 401 میلی متر بارش دریافت شده تصریح کرد:در طی دو ماهه اخیر، استان به میزان 32 میلی متر بارش دریافت نموده که نسبت به بلند مدت ( 99 میلی متر) برابر با 67 میلی متر کاهش بارش را ثبت کرده است. در طی 14 ماه گذشته، استان همدان یکی از خشک ترین دوره خشکسالی هواشناسی خود را در طی 45 سال گذشته تجربه نموده است.

عابد یادآور شد: از ابتدای سال زراعی، میانگین دمای هوای کشور 14.7 درجه ثبت شد که نسبت به بلند مدت 1.2 درجه افزایش را نشان می دهد در این مدت دمای هوای استان همدان نیز  به 8.1 درجه سلسیوس رسید که نسبت به بلند مدت یک  افزایش را ثبت کرده است.

 مدیر عامل سازمان اداره کل هواشناسی استان همدان در پایان عنوان کرد: بر اساس پیش بینی فصلی انتظار داریم بارش استان طی ماه های آتی در حد نرمال باشد و  ناگفته نماند که بر اساس داده های بلند مدت میانگین بارش منطقه برای ماه های آتی فابل توجه نیست. دمای استان فراتر از میانگین بلند مدت بوده، به عبارتی انتظار است دمای استان بیش از یک درجه سلسیوس در طی ماه های افزایش یابد. (این پیش بینی ها معمولاَ بین 60 تا 70 درصد صحت وقوع دارند).

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن