اجتماعی

اولين مركز عقيم سازى سگ در ملاير

شهردار ملایر با بیان اینکه نخستین مرکز عقیم سازی سگ های استان همدان در ملایر فعال است، گفت: بر اساس دستورالعمل كنترل جمعيت سگهاي ولگرد ، در شهرداري ملاير واحد كنترل جمعيت جانوران مضر شهري زير نظر معاون خدمات شهري تشكيل و از سال 1398 طرح زنده گيري سگ هاي بلاصاحب بر اساس دستورالعمل ابلاغي و همچنين از سال 1400 طعمه گذاري عليه انواع موش در سطح شهر توسط اين واحد پيگيري مي شود.

مجید فرجی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین؛ افزود: افزایش بی رویه جمعیت سگ های بلاصاحب پیرامون شهرها و روستاهای کشور و ممنوعیت کشتار و حذف فیزیکی این حیوان و همچنین با توجه به وجود انواع بیماری مشترک بین انسان و سگ و احتمال شیوع این بیماری ها در مجامع انسانی ، در پاییز سال 1387 «دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد» با هدف اجرایی کردن بند 15 ماده 55 قانون شهرداریها ، از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به کلیه شهرداری ها ابلاغ و ملاک عمل کارگروه استانی و شهرستانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان قرار گرفت.

وی انتخاب محلی برای احداث پناهگاه خبرداد و گفت: از دو سال قبل محوطه اي به مساحت تقريبي شش هزار مترمربع در محلي مناسب و محصور به عنوان محل نگهداري و درمان سگهاي بلاصاحب در نظر گرفته شده که در اين مكان بالغ بر 300 مترمربع فضاي مسقف براي استقرار دامپزشک، اتاق قرنطينه، سرويس بهداشتي، اتاقك نگهباني، محل نگهداري توله ها و محل نگهداري سگ هاي درمان يا عقيم شده ايجاد و مورد بهره برداري قرار گرفته است.

فرجی افزود: اين مركز بگونه اي طراحي و احداث شده كه سگ هاي نر و ماده و توله ها در محوطه هاي جداگانه نگهداري مي شوند و در حال حاضر بیش از 400 قلاده سگ بلاصاحب در پناهگاه نگهداری می شود.

شهردار ملایر به اجراي دقيق دستورالعمل كنترل جمعيت سگ هاي ولگرد اشاره و اظهارکرد: قريب به دو سال قبل پیمانکاری از طریق تشریفات قانونی و مناقصه انتخاب و هم اکنون با درخواست شهروندان اقدام به جمع آوری سگ ها از سطح شهر و محلات و انتقال به پناهگاه می کند و در اين ارتباط سعي شده است كليه نكات مندرج در دستورالعمل به مورد اجرا درآيد.

فرجی در خصوص جلب مشارکت حامیان حیوانات در ملایر، گفت: شهرداري بگونه اي برنامه ريزي کرده است كه عمليات غذا رساني، درمان ، عقيم سازي و نگهداري سگ هاي جمع آوري شده با مشاركت تعدادي از حاميان حيوانات در كنار اكيپ جمع آوري سگ هاي بلاصاحب و تحت نظارت آنها انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در اين ارتباط حاميان حيوانات در شهر ملاير نقش فعال و موثري در كنترل جمعيت سگ هاي بلاصاحب داشته اند؛ بگونه اي كه در غياب اين گروه امكان اجراي دستورالعمل مذكور بسيار دشوار مي شد و با تشكيل جلسات منظم بين مسئولين شهرداري و حاميان حيوانات، ضمن بحث و بررسي در مورد شيوه اجراي دستورالعمل، كليه پيشنهادات قابل اجراي حاميان دريافت و به مورد اجرا در مي آيد. این موضوع به کمک های نقدی و غیر نقدی حامیان نیز تسری پیدا کرده است.

شهردار ملایر در بخش دیگری از سخنان خود تجهیز محل پناهگاه خبر داد و گفت: پس ا زاحداث ساختمان جدید در پناهگاه برای استقرار کادر دامپزشک و کارشناسان ذیربط، اتاق عمل پناهگاه مجهز به انواع تجهیزات مورد نیاز دامپزشک شد و داروهای مورد لزوم برای درمان سگ های بلاصاحب اعم از انواع واکسن و داروهای تخصصی ، داروی بیهوشی و … از طریق شهرداری خریداری و در اختیار تیم درمان قرار گرفت.

فرجی خاطرنشان کرد: همچنین دو دستگاه فریزر برای نگهداری غذاهای مازاد و یک دستگاه گاز خوراک پزی برای پخت و پز غذای سگ ها خریداری و در محل پناهگاه مورد بهره برداری قرار گرفت و تعدادی سازه بتنی به عنوان لانه سگ های جمع آوری شده در محل پناهگاه و دو نفر نگهبان 24 ساعته در محل پناهگاه استقرار یافت.

وی در خصوص عقیم سازی در این مرکز گفت: با مذاكره و بكارگيري يكي از دامپزشكان استان و برگزاري جلساتي با مسئولين اداره دامپزشكي شهرستان، عمليات عقيم سازي گونه هاي نر و ماده، پلاك كوبي و رهاسازي آنها آغاز و اخیرا با سرعت بيشتري انجام می شود.

فرجی افزود: طبق دستورالعمل شهرداري موظف است بسياري از سگ هاي جمع آوري شده را پس از درمان و عقيم سازي در سطح شهر رها سازي کند و تصور اينكه كليه سگ هاي بلاصاحب در محل نگهداري و درمان اين سگ ها بطور دائم نگهداري خواهند شد، اشتباه است.

شهردار ملایر در مورد مشکلات موجود در این حوزه توضیح داد: با وجود پيگيري هاي مكرر حضوري و مكاتبات متعدد، تاكنون جلسات كارگروه ساماندهي حيوانات ناقل بيماري به انسان در سطح شهرستان ملاير برگزار نشده است و پيشنهاد مي شود جلسات تخصصي با حضور نمايندگان اداره دامپزشكي، حفاظت محيط زيست، بهداشت و درمان و شهرداري ملاير برگزار و تصميمات مناسبي براي تداوم اجراي دستورالعمل مورد نظر و تسهيل در تامين دارو و ابزار دامپزشكي براي دامپزشك و دست اندركاران اجراي اين دستورالعمل اتخاذ شود.

به سگ های بلاصاحب غذا ندهید

فرجی تصریح کرد: نکته قابل اهمیت اینکه تعدادی از شهروندان به واسطه عطوفت انسانی و به منظور حمایت از این حیوانات، اقدام به غذا رسانی به آنها می کنند که از نظر علمی، اقدامی غلط است و نتیجه‌ عکس دارد.

وی افزود: سگ ها غریزه ای خاص و قلمرو مشخص و رفتارهایی چون شکار و شبگردی دارند و از این طریق ارتزاق می‌کنند و همشهریان با غذا دادن به آنها، سگ ها را وابسته به جامعه شهری و انسانی می‌کنند که باعث حضور سگ های بیمار و هار شده و ممکن است بر اساس خوی حیوانی با حمله به همشهریان ، برای سلامت جسمی و روانی شهروندان و یا ایجاد خطر جانی و تکثیر بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان مشکل ایجاد کند.

شهردار ملایر بیان کرد: عدم غذا رسانی به سگ ها باعث می‌شود این حیوانات از جامعه شهری دور و به محیط مناسب زیستی خود بازگردند و باعث کاهش جمعیت آنها خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن