اجتماعی

تنوع در مدارس؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور

مدیر آموزش و پرورش ملایر گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در نظام تعلیم و تربیت کشور تنوع ایجاد شده در مدارس بوده که تاکنون ۱۸ گونه مدرسه شناسایی‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ مهدی عابدینی نیا سه شنبه یکم شهریور ماه، در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که با شعار “آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی” در مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، افزود: بعد از تعریف و ابلاغ سند جامع علمی کشور، سپس تبیین و تعریف سند تربیت رسمی و عمومی کشور که زیرمجموعه آن‌ها سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ریل‌گذاری حرکت نظام آموزش و پرورش ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد تربیت رسمی مشخص و تبیین و مشخص شد که همه متصدیان تعلیم و تربیت رسمی کشور در قالب یک چارچوب مشخص برای نیل به اهداف تعلیم و تربیت تلاش کنند.

عابدینی نیا افزود: به جهت جاری سازی اسناد بالادستی ذکر شده در نظام آموزش‌ و پرورش خصوصاً ساحت مدرسه، ابزارهای جاری‌سازی مفاهیم تشریح و تبیین شده اند.

مدیر آموزش و پرورش ملایر گفت: راهکارهایی عملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند تعالی مدیریت مدرسه با بهره‌گیری از مدل تعالی EFQM ، طراحی و ابلاغ‌ شده است.

عابدینی نیا تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در نظام تعلیم و تربیت کشور تنوع ایجاد شده در مدارس بوده که تاکنون ۱۸ گونه مدرسه شناسایی‌شده است.

وی بیان کرد: اما در بین همه این مدارس، مدارس استعداد درخشان(تیزهوشان) که به‌منظور تحقق «عدالت آموزشی» در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و تحقق امر خطیر شناسایی، هدایت و تربیت صاحبان استعدادهای برتر برای پرورش نخبگان آینده کشور؛ در چارچوب اسناد بالادستی به‌ویژه سند ملی نخبگان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد شده‌اند، نیازمند نگاهی متفاوت و سازوکارهایی مختص و درخور، جهت حرکت به سمت اهداف مدرسه متعالی است.

وی اظهار کرد: واقعیت عینی و تعاملات میدانی در عرصه تعلیم و تربیت، نشان دهنده این موضوع است که سیستم مدیریت کلان و خرد تعلیم و تربیت کشور تفاوت معنا داری در نگرش و تدبیر امور این مدارس با سایر مدارس، نشان نمی‌دهد، در صورتی که در فرایند توسعه تعلیم و تربیت و نهایتا” توسعه کشور، جایگاهی فراتر و بلندمرتبه برای مدارس استعدادهای درخشان و دانش آموختگان آن مدارس نسبت به سایر مدارس مدنظر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن