سلامت و پزشکی

موردی از سویه های جدید کرونا در استان همدان مشاهده نشده است


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:علیرغم افزایش موارد مبتلایان به عفونت های تنفسی به ویژه در کودکان تاکنون هیچ مورد ثابت شده ای از گونه های جدی شناخته شده کرونا نظیر XBB و BQ1 در استان همدان مشاهده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین دکتر فاطمه ترکمان اسدی عنوان کرد: براساس آزمایش های مولکولی انجام شده روی ترشحات تننفسی بیماران،غالب مبتلایان به علائم تنفسی فوقانی و تحتانی به دلیل ویروس های سرماخوردگی و در درجه بعد آنفلوآنزا بوده و کرونا کمتر مطرح می باشد.


وی ادامه داد:آنفلوآنزای در گردش نیز اغلب از نوع آنفلوآنزای تیپ B است که نسبت به نوع Aبیماری خفیف تر و کم عارضه تری ایجاد می کند.


وی با بیان اینکه طی دو ماه اخیر شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به ویروس RSV به ویژه در کودکان زیر 20 سال و شیرخواران بودیم عنوان کرد:این موج همچنان ادامه داد و درمان بیماری صرفا علامت درمانی است.


عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد:در حال حاضر با موج جدید یا ابتلا به سویه های جدید شناخته شده کرونا در استان مواجه نیستیم هر چند با ورود این سویه ها به کشور و قابلیت انتشار سریع آن،احتمال افزایش موارد ابتلا به کووید به صورت قوی مطرح است.


وی افزود:همچنان توصیه های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی بهترین راهکار مقابله با تمام انواع ویروس های ذکر شده می باشد.


رییس مرکز بهداشت استان همدان اضافه کرد:پرهیز از دست دادن،روبوسی و استفاده از ماسک در فضاهای پوشیده و فاقد تهویه مناسب توصیه می شود.


وی اضافه کرد:علی رغم ناشناخته بودن میزان حساسیت این شیوه های جدید به واکسن،واکسن کووید تنها ابزار دفاعی پیشگیرانه علیه ویروس می باشد و همچنان مورد تزریق واکسن کرونا مورد تاکید می باشد.


وی ادامه داد:افراد علامت دار به عنوان کانون های در گردش ویروس لازم است با رعایت کامل اصول بهداشت فردی و توجه به اینکه ترشحات دهان و بینی این افراد برای سایر افراد آلوده کننده می باشد در طول بیماری در منزل بمانند و استراحت کنند.


دکتر ترکمان اسدی اظهار داشت:تقویت سیستم ایمنی با خواب کافی،تغذیه مناسب با تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات،فعالیت های ورزشی و کاهش استرس تا حد ممکن برای مقابله با عوامل ویروسی و میکروبی حائز اهمیت است.


معاونت بهداشتی دانشگاه علوم همدان گفت:افراد علامت دار ضمن رعایت موارد فوق و درمان علامتی و استراحت در منزل در صورت عدم بهبودی یا بروز علائم ریوی لازم است به پزشک جهت بررسی و معاینه مراجعه نمایند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن