اجتماعیفرهنگ و هنر

قالی چارچنگ کسب و ننج و آش ماسوا علی آباد دمق، ثبت ملی شد

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور دو اثر ناملموس بافت قالی چارچنگ روستای کسب و ننج و آش ماسوا روستای علی آباد دمق از توابع شهرستان ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

ابراهیم جلیلی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین؛ افزود: بافت قالی چار چنگ روستای کسب و ننج به خاطر رنگ بندی خاص منطقه ، ویژگی های نقوش فرش و سایر ویژگی های منحصر بفرد خود و فن تهیه آش سنتی ماسوای روستای علی آباد دمق در فهرست میراث ناملموس کشور به عنوان چهاردهمین و پانزدهمین میراث ناملموس ملی شهرستان به ثبت رسیدند.

وی اظهار کرد: آش ماسوا؛ ترکیبی از چغندر و قمری ، گوشت گوسفند ، نخود ، لوبیا ، عدس و برنج و برای مزه از کشک و ماست و برای تزئین آن از گل پر و نعنا داغ و پیاز استفاده می شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: تاکنون «آش ترش، آش بادمجان، کلوای گوراب، مرواربافی، قالی جوراب، رنگرزی سنتی، آیین تعزیه روستای آورزمان، شیره‌پزی انگور مانیزان، باسلق و منبت، حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی ازندریان» شهرستان ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن