اجتماعی

گازگرفتگی یک شهروند همدانی

مدیر روابط عمومی اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان از مسمومیت یک نفر با گازمونوکسید کربن در شهر همدان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین علیرضا صارمی در تشریح این خبر اظهار کرد: بعدازظهر روز گذشته -سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه- یک آقای ۴۴ ساله در منطقه شهرک امیریه(نایب احمد) شهر همدان برای دانه دادن به کبوترهایش به پشت بام می رود و بخاری اش را روشن می کند که متأسفانه به علت عدم رعایت نکات ایمنی دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شود.
وی با بیان اینکه تا پایان فصل پاییز ۲۰ نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن فوت کرده اند، افزود: این آمار در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، ۱۰ فوتی بوده که نشان می دهد گازگرفتگی ها در سال جاری دو برابر شده است.
صارمی با اشاره به اینکه شناخت گاز مونوکسید کربن و راهکارهای مبارزه با انتشار آن می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد، مطرح کرد: مسمومیت در واقع مجموعه‌ای از اختلالات بدن است که در اثر جذب ماده بیگانه که به آن سم گفته می‌شود، بروز می‌کند و جذب ماده سمی می‌تواند از راه‌های استنشاق گاز، بخار، دود یا گردوغبار، خوردن یا آشامیدن، تماس پوستی و تزریق در خون صورت گیرد.
وی درباره مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن ادامه داد: گاز مونوکسیدکربن در دسته مواد شیمیایی خفه کننده قرار دارد؛ گازی بی رنگ و بی‌بو که بر اثر احتراق ناقص تولید و محصول کارکرد نامناسب و عدم تهویه مناسب بخاری، آبگرمکن، شومینه، موتورخانه، اجاق گازها و … یا نبود هوای تازه در فضای بسته است.
صارمی با تأکید بر اینکه مونوکسیدکربن عامل اصلی گازگرفتگی است، گفت: اثر مخرب انسانی آن نتیجه مستقیم کمبود اکسیژن در بافت‌های بدن است، بدان معنا که مونوکسید تنفس شده وارد جریان خون شده و از طریق خون وارد بافت و اندام‌ها می‌شود و نکته حائز اهمیت آن این است که میل ترکیبی مونوکسیدکربن با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است.
وی درباره منابع تولید گاز موکسیدکربن نیز بیان کرد: مواردی از جمله بخاری، شومینه، آبگرمکن و پکیج، اجاق گاز و فر، خوراک پز پیک‌نیکی در محیط بسته، گرم کردن خودرو در پارکینگ بسته و موتورخانه‌های مرکزی از منابع تولید گاز مونوکسید کربن به شمار می آیند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن