اجتماعی

سودآور ترین صنایع دستی زیر فشار گرانی مواد

بیش از نیم قرن است که صدای مُغار و حکاکی روی چوب با دستان هنرمند و توانای منبتکاران خطه ملایر و جوکار در گوش این دیار پیچیده و بعد از کار شبانه روزی و مایه گذاشتن از نور چشم، ماحصلش می شود مبلمانی زیبا و فاخر برای زینت بحشیدن به منازل و یا تابوی کنده کاری شده روی دیوار، گلدان و قلمدان، مجسمه و … این هنر اصیل ایرانی از گذشته تا به امروز همواره مورد توجه بوده و در آثار حجمی و تزئینی فراوانی بکار گرفته شده است.


به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین؛ اینجا ملایر، شهر جهانی مبل منبت است؛ این ثبت جهانی حرکتی ماندگار برای پاسداشت زحمات منبتکاران بی ادعای ملایر بود تا ایرانیان با هنر دستان این مردمان آشنا شوند و آن را بیش از گذشته ارج نهند.


اکنون هنر دست ملایری ها از دروازه های کشورهای دیگر عبور کرده است، بی تردید ثبت جهانی منبت ملایر، رونق اقتصادی و اشتغالزایی، افزایش ورود گردشگران جهانی، تصاحب بازارهای صادراتی و پیشرفت و توسعه ملایر را در پی داشته است.


در حال حاضر ۶۰ درصد مبلمان کشور در شهرستان ملایر تولید می‌شود، بیش از پنج هزار کارگاه مبل منبت فعال است و برای حدود 33 هزار نفر در این رشته و اشتغالزایی مستقم و غیرمستقیم ایجاد شده است.
مروری بر تاریخ نشان می دهد هنر– صنعت منبت در ملایر پیشینه ای به قدمت تاریخ و فرهنگ این شهر از 2500 سال گذشته تاکنون دارد؛ این هنر از اجداد ما به ارث رسیده و نسل به نسل گشته تا امروز در دستان جوانان ملایری قرار گرفته و به تکامل رسیده و شاخص های برجسته بین المللی را داراست.

واکاوی مشکلات فعالان مبل منبت ملایر

رئیس اتحادیه مبل و منبت و درودگران ملایر با بیان اینکه در حوزه مبل منبت امسال با نوسانات ارزی و افزایش افسارگسیخته قیمت مواد اولیه مواجه شدیم، افزود: در سال جاری مواد اولیه تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.


یدالله کریمی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین؛ افزود: منبتکاران ملایری با مشکل جدی تامین چوب و مواد اولیه مواجه هستند از سوی دیگر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و تورم موجود سبب شده تمام مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه شوند.


وی با بیان اینکه فاز شهرک صنعتی حاجی آباد به عنوان ” تخصصی ترین شهرک مبل منبت کشور” در سال‌های گذشته به بهره برداری رسید و کلیه زمین های آن به فعالان حوزه مبل و منبت فروخته شد، افزود: انتظار داریم مسئولین همت کنند و فاز دوم نیز تملک شود.


کریمی با بیان اینکه اگر فاز دوم این شهرک تخصصی راه اندازی و بخش و به فعالان حوزه مبلمان منبت واگذار شود، حداقل برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و تولید مبلمان ملایر ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند.
رئیس اتحادیه مبل منبت و درودگران ملایر با اشاره به اینکه تکمیل فاز دوم شهرک صنعتی حاجی آباد هیچ بار مالی به دولت تحمیل نمی کند و تمام هزینه ها توسط بخش خصوصی تامین می شود، اظهارکرد: همچنان پیگیر احداث منطقه ویژه مبل و منبت برای ملایر هستیم و ۷۰ درصد هزینه زمین تامین و ماده 9 اعمال شده و طرح تخصصی آن در دست بررسی کارشناسی است.


کریمی عدم حمایت دولت از منبت کاران در زمینه بیمه این رشته هنری را یکی دیگر از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: علیرغم تلاش و پیگیری های مسئولین و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، اما همچنان بیمه منبت کاران و فعالان حوزه صنعت چوب لاینحل باقی مانده است و تنها تعداد محدودی بیمه هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار نفر در سطح شهرستان ملایر در حوزه مبل منبت به صورت مستقیم و 10هزار نفر به صورت غیر مستقیم شاغل هستند، ادامه داد: این افراد شامل منبت کار، رنگ کار، روی کوب، پارچه فروش، فعالان حوزه یراق آلات و تامین کنندگان مواد اولیه هستند.


رئیس اتحادیه مبل منبت و درودگران ملایر با اشاره به اینکه در حال حاضر چوب مورد نیاز برای منبت کاران ملایری از کشورهای روسیه، گرجستان و ترکیه وارد می شود و در سال جاری با افزایش قیمت چوپ مواجه شده ایم، افزود: برای رونق صادرات این هنر- صنعت سودآور نیازمند حمایت دولت از تولیدکنندگان و بازاریابی جهانی هستیم.


کریمی تصریح کرد: وظیفه سازمان توسعه تجاری این است که راه را برای تولیدکنندگان مبل منبت هموار کند و در زمینه بازاریابی جهانی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی یاریگر ما باشد.


وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز مبلمان منبت ملایر در استانداردسازی ضعیف است، افزود: باید تلاش کنیم مطابق با استانداردهای دنیا پیش برویم و با به روزرسانی طرح های تولیدی و ارتقای کیفیت کار و همچنین ارائه طرح تجاری برای مبل منبت ملایر به عنوان شهر جهانی این هنر- صنعت، باید تلاش کنیم تا سهم خود را از بازارهای جهانی افزایش بدهیم.

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶۵ میلیارد دلار گردش مالی و درآمد حاصل از فروش مبلمان در سطح دنیا است، افزود: متاسفانه سهم ایران از این بازار جهانی ناچیز است.رئیس اتحادیه مبل منبت و درودگران ملایر با بیان اینکه در حال حاضر مبلمان ملایر به کشورهای عراق، گرجستان، روسیه، ارمنستان کشورهای اوراسیا و حوزه خلیج فارس صادر می شود، گفت: قطعا با حمایت دولت و احداث منطقه ویژه اقتصادی، شاهد رفع مشکلات منبت کاران ملایر خواهیم بود.

.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن