اجتماعی

فعالیت ۹ مرکز واکسیناسیون هاری در همدان

رییس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هم اکنون در هر یک از شهرستان های استان همدان یک مرکز واکسیناسیون هاری فعال است و در همه ساعات آماده ارائه خدمت است.

دکتر یعقوب اندامی با اشاره به اینکه مراکز درمان و پیشگیری از هاری از ساعت ۸صبح تا ۸ عصر به صورت حضوری آماده ارائه خدمات هستند افزود: این مراکز از ساعت ۸ شب تا ۸ صبح نیز به صورت آنکال و ۲۴ ساعته خدمات ارائه می دهند، همچنین تمامی خدمات این مراکز به صورت رایگان بوده و بهتراست افراد نسبت به گزش حیوانات آموزش های لازم را ببینند تا از مورد گزش قرار گرفتن در امان بمانند.

رییس گروه پیشگیری از بیماری های واگیردار علوم پزشکی یادآور شد: سگ های ولگرد بخش دیگری از گزش ها را اختصاص می دهند که باید این سگ ها در محلی مناسب جمع آوری و نگهداری شوند و در نهایت عقیم سازی شوند.

وی ادامه داد: عقیم سازی سگ های ولگرد علاوه بر کاهش آمار میزان گزش ها نیز می تواند از زیاد شدن بی رویه آنها جلوگیری کند چرا که زیاد شدن تعداد آنها نیز اثرات مخرب دیگری به دنبال دارد.

دکتر اندامی با بیان اینکه اگر هر فردی با گزش حیوان مواجه شد، باید اقدامات اولیه و قبل از مراجعه به مراکز درمان و پیشگیری از هاری را انجام دهد؛ تصریح کرد: ابتدا فرد باید بلافاصله محل زخم و مورد گزش قرار گرفته را با صابون و آب پر فشار شستشو کند و سپس به مراکز درمان، پیشگیری از هاری مراجعه کند و سایر اقدامات نیز توسط افراد مستقر در مراکز انجام می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بیشترین افرادی که مورد گزش حیوانات قرار می گیرند صاحبان حیوانات و خانواده های آنها هستند که باید این افراد نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود به موقع به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند.

دکتر اندامی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری ۶ هزار و ۱۹۷ مورد حیوان گزیدگی در استان همدان ثبت شده است افزود: میزان حیوان گزیدگی در همدان نسبت به میانگین کشوری بالا بوده که باید بر روی این موضوع کار کنیم و بررسی های لازم انجام شود و راهکارهایی برای کاهش این رقم در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه در سال گذشته ۷ هزار و ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی در همدان ثبت شده است عنوان کرد: ۵۵ درصد حیوان گزیدگی ها در مناطق روستایی و ۴۵ درصد در مناطق شهری اتفاق افتاده است.

دکتر اندامی تصریح کرد: بیشترین گزش ها در مناطق روستایی رخ داده است که باید آموزش های لازم برای جلوگیری از بروز گزش حیوانات داده شود. وی گفت: خوشبختانه از سال ۱۳۹۸ تا کنون هیچ یک از موارد حیوان گزیدگی ها منجر به فوت نشده است، اما باید دانش آموزان در این خصوص آموزش ببینند چرا که بخشی از حیوان گزیدگی ها ناشی از سربه سر گذاشتن حیوانات است که در این راستا بهتر است، آموزش های لازم به دانش آموزان داده شود.

دکتر اندامی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز ۷۵ درصد گزش ها مربوط به سگ بوده، تصریح کرد: ۲۱ درصد حیوان گزیدگی ها در سال ۱۴۰۰ نیز مربوط به گزش توسط گربه بوده و ۴ درصد باقی مانده نیز مربوط به سایر حیوانات از جمله گرگ، شغال و روباه بوده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن