اجتماعی

فرزندکشی زیر سایه‌ی عدم قصاص ادامه دارد

قتل فرزند با تکیه بر آگاهی از مجازات ناچیز قتل به حکم پدر بودن و باچاشنی انتقام، این بار در دارالمومنین، همدان رخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین و بنابر منبع آگاه، پدری پس از صدور حکم طلاق، به قصد انتقام پسر هجده ساله و همسر سابقش، با مجموع ضرب ۹ چاقو به آن‌ها حمله کرد.

همسر بعد از هفت ساعت عمل جراحی، بدون اطلاع از مرگ فرزندش، در آی سیو بستری‌ست، ‎اما متاسفانه پسر نوجوان با نام متین با ضربات مستقیم به شاهرگ و قلبش در همان منزل جان خود را از دست داد.

نکته حائز اهمیت ماجرا، خلاء همیشگی بازدارندگی قصاص در رابطه با قتل فرزند توسط پدر در قانون مجازات اسلامی ایران است؛ ضعفی بزرگ که با عقب‌گردی جزئی و کوتاه پنج ساله، می‌توان نقش پررنگ آن را در تاریخ شوم فرزند کشی به راحتی مشاهده کرد.

برای بررسی مجازات جرم قتل فرزند توسط پدر، در قتل عمد، باید، دو ماده 220 (قانون مجازات اسلامی مصوب 1370) و 612 قانون مجازات اسلامی جدید (بخش تعزیرات) را مورد بررسی قرار دهیم. این دو ماده، به ترتیب، مقرر می دارند:

“پدر يا جد پدری كه فرزند خود را بكشد، قصاص نمی شود و به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير، محكوم خواهد شد.” و “هر کس، مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود، در‌ صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال‌ محکوم می‌ نماید.”

بنابراین، مجازات جرم قتل فرزند توسط پدر، در قتل عمد فرزند خود، پس از اثبات این امر، با کمک ادله اثبات قتل، پرداخت دیه به ورثه فرزند و حبس تعزیری از 3 تا 10 سال، خواهد بود و این حکم، در خصوص جد پدری، یعنی پدر بزرگ نیز، مصداق دارد.

همین ماده، باعث شده که پدران زیادی همانند پدر متین نام خود و فرزند مقتول خود را در پرونده فرزندکشی کشوری ثبت کنند که حامی عدالت است.

متین، پسر هجده ساله همدانی که از سن نه سالگی به دلیل کمک مالی به مادر خود در یک خیاطی مشغول کار بود، پس از اتمام مراحل طلاق مادر خود از پدر معتاد و فقیر، تنها به دلیل انتقام جویی پدرمورد حمله با ضربات چاقو به شاهرگ و قلب قرار می گیرد؛ وحشی گری که با دخالت مادر باعث می شود تا پدرجانی با ورود پنج ضربه چاقو به شکم و پهلو مادر، مانع از این دخالت شود. کاری جنون آمیز که نتیجه آن مرگ فرزند و زخمی شدن همسر سابق شد.

قانون نحوه مجازات پدر در صورت قتل فرزند، همانند ده ها موارد دیگر ازجمله قانون حمل سلاح، خشونت علیه زنان و غیره ضعف بزرگی در قانون مجازات اسلامی است که نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.

ضعفی که باعث می‌شود پدران بیمار با تن کردن لباس جانیان با تکیه بر خلاء های موجود، همانند خون آشامی آزاد و رها در بین خانواده زندگی کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن