اجتماعی

تبدیل کاغذهای دور ریختنی به ۴۴۲ نسخه کتاب

مسئول کتابخانه شهید بهشتی ملایر از برپایی نمایشگاهی از کتب خریداری شده در طرح ” کاغذ تو ،کتاب نو” در این کتابخانه خبر داد.

سمیه قربانی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین؛ افزود: ” طرح کاغذ تو، کتاب نو” دو سالی است در سطح کتابخانه های شهری ملایر در حال اجراست و در این طرح مردم کاغذهای دور ریختنی خود را به کتابخانه ها تحویل داده و با بازیافت این کاغذها کتاب های مورد تقاضای مخاطبان خریداری و به مخزن کتابخانه ها افزوده می شود.

وی با اشاره به استقبال قابل توجه مراجعان از این طرح، اظهارکرد: از ابتدای اجرای این طرح ۴۴۲ نسخه کتاب به ارزش ریالی ۴۲۰ میلیون ریال تهیه و به کتابخانه ها تحویل داده شده است.

قربانی در ادامه بیان کرد: کارشناسان می‌گویند برای تهیه‌ یک تُن خمیر کاغذ سفید از چوب، سه تن یا شش متر مکعب چوب جنگلی لازم است، یعنی برای تولید یک تُن کاغذ، دست کم باید حدود ۱۷ درخت تنومند قطع شود؛ درخت‌هایی که هر کدام به‌طور متوسط می‌تواند سالانه شش کیلوگرم دی‌اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند.

مسئول کتابخانه شهید بهشتی ملایر افزود: تولید کاغذ از درخت، هزینه و انرژی زیادی می‌طلبد، در صورتی که اگر به‌جای استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ از بازیافت کاغذهای باطله استفاده شود، ۵۰ درصد در مصرف انرژی و ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و هم‌چنین ۷۵ درصد از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: حداقل ۲۵ سال طول می‌کشد تا یک نهال رشد کند و به درخت بزرگی تبدیل شود که از نظر اقتصادی و صنعتی برای تولید کاغذ مناسب باشد.

قربانی با اشاره به اهمیت اجرای طرح ” کاغذ تو ،کتاب نو” در اعتلای فرهنگ کتابخوانی، افزود: کاغذ باطله یک کالای جهانی و یک ماده‌ خام حیاتی برای تولید کاغذ و کتاب به شمار می‌آید، پس کاغذها را تفکیک ‌نشده دور نریزیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن