اجتماعی

معلولین در هجمه شعار واهی

از خانه خود برای انجام کارهای روزانه‌اش بیرون می‌آید، اما چند قدم جلوتر از درب خانه، در پیاده رو دو پله وجود دارد که عملا عبور از آن‌ها برایش غیرممکن است؛ پس از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی با کمک همسایه از پله‌ها عبور می‌کند و وارد خیابان می‌شود؛ هیچ یک از رانندگان او را نمی‌بینند، انگار اصلا او وجود ندارد؛ تمام ماشین‌ها با سرعت عبور می‌کنند و بی توجه از حضور او از کنارش می‌گذرند، اما او همچنان باور دارد که باید بتواند و به سختی از خیابان می‌گذرد؛ سخت‌ترین و غیرممکن ترین بخش حضور در شهر مقابلش قرار می‌گیرد، ایستگاه اتوبوسی که انتظارش را نمی‌کشد و اتوبوسی که هیچ‌ جایی برای او ندارد.
به راستی کدام یک از فضای شهری ما مناسب افراد کم‌توانی است که وابسته به ویلچر هستند؛ کدام پیاده‌راه، کدام ایتسگاه اتوبوس و حتی کدام فرهنگ مردم در شهر وجود دارد که بتواند معلولین را درک و برای حضور آنان در سطح شهر کمک کنند؟

فارغ از تمامی مشکلات مالی و روانی معلولین، بحث عبور و مرور و نامناسب بودن فضای شهری ازجمله نخستین حق معلولان برای استفاده از ابتدایی ترین حقوق شهروندی و استفادهواز نتیجه مالیات و اتفاقات شهری است.
درجامعه شعاری امروزی، معلولان بیش از هر گروه و قشر دیگر از جامعه با شعارهای رنگارنگ و زیبا اما واهی و توخالی دست و پنجه نرم‌می‌کنند.
افراد کم‌توان جامعه ایرانی تنها در روز جهانی که با نام خود در تقویم ثبت شده است به ذهن افرادی می‌آیند که وظیفه‌شان رسیدگی به اوضاع و احوال آنان است.
اقدامات بسیار زیبا و انسان دوستانه اما نمادین خیل عظیم مسئولان کشوری و استانی همانند دودقیقه نشستن بر صندلی چرخ‌دار و یا بستن چندثانیه‌ای چشمان خود است که پس از بلند شدن از ویلچر و باز کردن چشمان خود تمامی دلسوزی‌های خود نسبت به جامعه‌ای که وظیفه رسیدگی به آنان را دارند فراموش می‌کنند.

شهر برای معلولان قابل قبول نیست

نایب رئیس شورای اسلامی شهرهمدان ساختار شهری برای استفاده افراد کم‌توان جسمی_حرکتی را قابل قبول نداست.

حمید بادامی‌نجات در گفت‌وگو با همدان‌آنلاین با اشاره به قابل قبول نبودن فضای شهری برای حضور افراد کم‌توان در سطح شهر، بیان کرد: از ۲ سال گذشته شورای شهر و شهرداری به این موضوع توجه و شروع به مناسب سازی پیاده‌رو‌ها برای افراد کم‌توان کردند؛ درحال حاضر بخش قابل توجهی از پیاده‌روهای شهر اصلاح و در آستانه مناسب سازی برای تمامی افراد کم‌توان است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه همدان تا به‌دست آوردن عنوان شهر کم‌توانان راهی طولانی دارد، گفت: هرساله شهرداری اقدام به اصلاح پیاده‌راه‌ها و رفع مشکلات عبور و مرور برای افراد کم‌توان می‌کند.

راه‌اندازی چراغ صوتی در سال آینده

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان از راه‌اندازی چراغ راهنمایی و رانندگی ویژه معلولان در سال آینده خبر داد و گفت: مدتی قبل طرح سما ( ساماندهی مراکز عمومی) ویژه افراد کم‌توان تصویب و اجرای آن به بخش‌های مختلف شهرداری الزامی شد؛ یکی از مفاد این طرح، راه‌اندازی چراغ صوتی برای روشن‌دلان بود.

بادامی نجات ادامه داد: درحال حاضر هر شهروندهمدانی با گذر از پیاده‌راه‌های شهر به خوبی متوجه تغییر و تحول و مناسب سازی ان برای افراد کم‌توان جامعه می‌شود.

ساختار شهری مانع حضور معلولین در شهر

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان روند مناسب سازی ساختار شهری برای عبور و مرور معلولان را قابل قبول نداست.

فرید‌الدین حجت‌الاسلامی در گفت‌وگو با همدان‌آنلاین با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان، بیان کرد: متاسفانه با تصویب این قانون هنوز اعتبار خاصی برای آن صورت نگرفته و به مرحله اجرا نرسیده است؛ متاسفانه فشار مالی و روانی بر مددجویان و دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه بهزیستی بسیار زیاد است.

وی با تاکیدبراینکه باتوجه به نقشه و موقعیت شهر، ساختار شهری به هیچ وجه مناسب حضور معلولین در سطح شهر نیست، اظهار کرد: مدتی است سازمان بهزیستی به همراه معاونت عمرانی استانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌های وابسته به صورت ماهیانه به منظور مناسب سازی ساختار شهری ویژه معلولان جلسات متعددی را برگزار می‌کنند؛ درطی این جلسات سازمان برنامه و بودجه ادارات مربوطه را برای پرداخت اعتبارات لازم مناسب‌سازی از محل تملک دارایی‌ها ملزم کرده است.

حجت‌الاسلامی با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد این مناسب‌سازی‌ها صورت پذیرفته است، تصریح کرد: علی‌رغم تلاش‌ها و اهمیت دادن شهردار به مسئله عبور و مرور معلولین، این روند شرایط خوبی را نداشته و ۸۰ درصد آن اجرایی نشده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان مناسب‌سازی ساختار شهری برای معلولین را به منظور فراهم کردن رفت‌وآمد از جلوی درب منازل آنان دانست و افزود: اجرایی کردن این طرح نیازمند مدت زمان نسبتا طولانی و پر هزینه است؛ باید توجه داشت که درصد قابل توجهی از شهروندان را معلولان تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلامی در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی و تاثیر بنزین بر رفت‌وآمد معلولین نیز گفت: متاسفانه هیچ یک از ایستگاه‌های اتوبوس و حتی خود اتوبوس‌های استان برای استفاده معلولین مناسب نبوده و بهره‌وری آنان برای این افراد عملا غیرممکن است؛ این درحالیست که استان‌های تهران، خراسان رضوی، تبریز و اصفهان در این مورد پیشگام بوده و شرایط معلولین را درنظر داشته‌اند.

وی ادامه داد: تنها بخشی اندکی از جامعه معلولان وسیله نقلیه داشته و از خودرو‌های خود استفاده می‌کنند؛ از این‌رو افزایش قیمیت بنزین نیز ازعوامل دیگری‌است که در زندگی معلولان نقش پررنگی را پیداکرده است و علاوه بر دغدغه هزینه درمان، پرستار و تهیه تجهیزات پزشکی، این مسئله نیز جای خود را دربین مشکلات و دغدغه معلولان باز کرده است.

حجت‌الاسلامی با اشاره به حضور ۴۵ هزار و ۸۰۰ معلول در کل استان همدان، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی موجود، تهیه وسایل موردنیاز معلولان و افراد تحت حمایت بهزیستی همانند ویلچر از دیگر مسائل مهم و نگران کننده این سازمان برای این جامعه ۴۵ هزار نفری است.

وی با بیان اینکه قیمت ویلچر نسبت به سال قبل خود افزایش چمشگیری داشته است، عنوان کرد: پایین ترین نوع و کیفیت ویلچر در بازار به قیمت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسد؛ این درحالیست که سازمان بهزیستی درنظر دارد تا امسال نیز همانند سال گذشته برای ۷۵۰ نفر از مددجویان خود ویلچری با کیفیت تهیه کند تا هیچ یک از افراد پشت نوبت بهزیستی قرار نداشته باشند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان همچنین از افزایش مبلغ پرداختی این سازمان به معلولان جهت حق پرستاری خبرداد و افزود: ماه گذشته بحث حق پرستاری به ۵۵۴ هزار تومان برای هر نفر افزایش پیدا کرد؛ درمجموع مبلغ بالغ بر ۳۷۰ میلیون تومان بابت حق پرستاری به معلولین پرداخت می‌شود.

وی درپایان یادآور شد: در کل استان همدان ۶۸۳ زایه نخاعی، ۱۹ هزار و ۹۰۰ معلول جسمی_حرکتی و ۱۸۰ نفر سالمند وجود دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن