فرهنگ و هنر

روایتی نو از تنهایی انسان در کتاب “سقف کوتاه، سقف بلند”

امروز،همزمان با میلاد با سعادت شمس الشموس حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملایر با همکاری کتابخانه علامه امینی(ره)اقدام به برگزاری آئین رونمایی از کتاب”سقف کوتاه سقف بلند”تالیف محمد احمدوند،کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، در این نشست محمود خلیلی از نویسندگان و اهالی قلم شهرستان، اظهار داشت: به قول رضا براهنی: «بهترین قصه، قصه اي است که پس از پایان، در ذهن خواننده ادامه یابد و او را به تفکر درباره ي زندگی وادارد و تخیل او را چنان مشتعل کند که او حوادث دیگري در تعقیب حوادث نتیجه شده از قصه در نظر آورد و زوایاي زندگی را دقیقاً کشف کند.»

وي ضمن برشمردن ویژگیها و تفاوت داستان نویسان، افزود: تنها بخشی از نویسندگان هستند که از همان ابتدا، با استفاده از تخیل نیرومند خود که با سالها تمرین و ممارست جدي و مطالعات بسیار به دست آمده،میتوانند از صفر تا صد یک داستان را بنویسند، اینگونه افراد هرجا که نیازمند گسترش داستان باشد با بهره گیري از تجربیات و مشاهدات خود، داستان را پیش می برند.

خلیلی تم اصلی مجموعه داستان سقف کوتاه، سقف بلند را «تنهایی انسان» دانست، و با بررسی تک تک داستانها، افزود: تمامی این مجموعه، ماحصلِ تلاش نویسنده براي نمایشِ تنهاییِ غمباري است که انسان امروز به واسطه اتفاقات،گسست و شکست روابط عاطفی در همین دوران به آن دچار شده و در تارهاي چسبنده ي آن گرفتار شده است.

وی با اشاره به بخشی از نقاط ضعف مجموعه داستان، ادامه داد: هنر ساده نویسی و پرهیز از مغالطه و غلوگویی یکی از شاخصه هاي نوقلمهاي عرصه ي داستان نویسی است، که در این کتاب نویسنده به همان شیوه رفتار کرده است.

خلیلی گفت: رفتاري که معقول و براي جذب مخاطب عام ضروري است و ز سوي دیگر، همان دلمشغولی هایی که این نویسنده را به نوشتن در مورد مسائل اجتماعی در نشریات واداشته، همچنان وي را ملزم کرده تا این دغدغه ها را در داستانهاي خود بروز دهد.

وی ادامه داد: داشتن این دلمشغولیها نشان از تعهد و احساس مسئولیتی است که وي نسبت به جامعه دارد و بر این باور است که با نمایش معضلات به خوانندگان خود، میتواند گامی در جهت آگاهی بخشی و اصلاح امور بردارد.

در ادامه استاد محمد احمدوند نویسنده کتاب در صحبتهایی کوتاه اظهار داشت:کتاب «سقف کوتاه، سقف بلند» مجموعه هشت داستان است که در آنها دغدغه های ذهنی و اجتماعی خود را بیان کرده ام، اسم کتاب از اسم یکی از داستان ها گرفته شده که در جشنواره چهارگاه اصفهان رتبه اول را کسب کرده است.

وی افزود:توالی موضوعی یا زمانی در انتخاب داستان ها وجود ندارد، ناشر این کتاب مشهدی است و رونمایی کتاب را در روز ولادت امام رضا (ع) به فال نیک گرفت.

نمایش بیشتر

‫3 نظرها

  1. درودبراستادبزرگ جناب آقای دکتراحمدوند.به امیدموفقیت های روزافزون شمادرتمام عرصه های زندگی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن