دسته‌بندی نشده

کمبود دارو هنوز به هشدار نرسیده

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان کمبود دارو در استان را برابر با میانگین کشوری دانست.

دکتر ایرج خدادادی در گفت و گو با همدان آنلاین با بیان اینکه کمبود دارو در استان هنوز به مرحله هشدار و نگران‌کننده‌ای نرسیده است، مطرح کرد: قاعدتا باتوجه به تحریم دارویی موجود، مقداری در حوزه تامین داروهایی همانند ویژه بیماران اعصاب و روان، ام‌اس و پارکینسون با کمبود مواجه هستیم؛ اما باید توجه داشت که این کمبود در استان همانند میانگین کل کشور بوده و هنوز به مرحله هشدار نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه داروهای وارداتی براساس جمعیت و تعداد بیماران مربوطه هراستان توسط وزارت خانه سهمیه بندی و به مراکز استان‌ها ارسال می،شود، گفت: معاونت غذا و دارو تنها باتوجه به سهمیه بندی ارسال شده از سوی وزارت‌خانه اقدام به توزیع دارو کرده و برای هیچ سازمان و ارگانی اسثنا قائل نمی‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با تأکید براینکه در شرایط کنونی پزشکان و بیماران باید برای عبور از این شرایط به هم کمک کنند، تصریح کرد: پزشکان درحال حاضر باید دقت کنند تا حداقل ممکن داروهای وارداتی را برای بیماران تجویز کنند؛ همچنین بیماران نیز باید در مصرف داروهای خود دقت کرده و اصراف نکنند.

خدادادی کیفیت تولید داروهای داخلی را برابر با استانداردهای جهانی دانست و افزود: هر کشوری برای تولید دارو باید به استانداردهای جهانی دست یابد؛ بنابراین تمام داروهایی که درایران از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی تولید شده با تکیه بر تکنولوژی بالا و برابر با استانداردهای جهانی بوده است.

وی باتاکید براینکه تنها ۳ تا ۵ درصد داروهای مصرفی از طریق واردات برای بیماران تأمین می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد از داروهای مصرفی به‌واسطه تولید داخل به دست بیماران می‌رسد؛ داروهای وارداتی به‌دلیل عدم مقرون به صرفه بودن تولیداتشان در داخل و یا نبود تکنولوژی موجود از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند.

خدادادی با بیان اینکه برخی از داروهای خاص به‌دلیل تعداد کم بیمارا در بعضی از استان ها بیشتر و به راحتی یافت می‌شوند، خاطرنشان کرد: جابه‌جایی بیماران به استان‌های دیگر یکی از عوامل مهم از تغییرتوزیع دارو در کشور است؛ باید به یاد داشت که حداقل ۲۰ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان را، شهروندان‌ شهرهای مجاور تشکیل می‌دهند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن