فرهنگ و هنر

کلاف پیچیده کشف معبد لائودیسه آقایان همکاری کنید


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان، از پایان فاز اول کاوش های کشف معبد لائودیسه در نهاوند خبر داد.


علی مالمیر در گفتگو با همدان آنلاین، گفت: معبد لائودیسه، محوطه‌ی با ارزشی است که بر اساس یافته های باستان شناسان، احتمال وجود این معبد در این محل وجود دارد.


وی با بیان اینکه محل دقیق این معبد هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: مسئله‌ی ما کل محیط دو خواهران است، که در محیط های مختلفی کاوش انجام دادیم و طبق برنامه فاز اول را تمام کرده‌ایم.
وی در خصوص اخذ مجوز از اوقاف، گفت: در صورتی که نیاز به مجوز برای کاوش داشته باشیم، اقدام خواهیم کرد اما تاکنون به مشکلی در این خصوص برنخورده‌ایم.


وی با بیان اینکه در هر فاز تأمین اعتبار انجام می‌شود، گفت: در طی روند کاوش، اگر نیاز به تملک ملکی داشته باشیم مانند این فاز که خانه‌ای را خریداری کرده‌ایم، انجام خواهیم داد.
مالمیر با تأکید بر استمرار کاوش در این منطقه، اعلام کرد: با توجه به ارزش این محوطه و معبد، با تأمین اعتبار، باید که کاوش در این منطقه به صورت مستمر تا کشف لائودیسه ادامه یابد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند، در خصوص این معبد، ادعا کرد: اداره میراث فرهنگی قصد فرار از انجام کار را دارد.


حجت‌الاسلام و المسلمین فیض‌الله اسدپور، بیان کرد: در منطقه دوخواهران هم امام‌زاده و هم مسجد وجود دارد که برای انجام و ادامه کاوش نیاز به مجوزهای قانونی و شرعی دارد.
وی با تأکید بر اینکه باید به اعتقاد و باورهای شرعی مردم احترام گذاشت، ذکر کرد: امام‌زاده دوخواهران در سامانه جامع امام‌زاده‌ها ثبت شده و دارای سبقه مذهبی است که مردم به آن باور و عقیده دارند.


وی با ذکر این مطلب که کاوش در منطقه دوخواهران نیازمند مجوز شرعی است، اظهار کرد: نبش قبر چه در خصوص افراد عادی و چه افراد مذهبی نیازمند اجازه و مجوز های خاصی است.
وی اعلام کرد: مسجد مکانی مقدس است که اجازه خاکبردای و تخریب آن وجود ندارد، در صورت تمایل به ادامه عملیات، محل دیگری برای مسجد معرفی کنند زیرا مردم به آن نیازمند هستند.
سرپرست تیم باستان شناسی معبد لائودیسه، بیان کرد: اداره اوقاف مانع انجام و ادامه کاوش‌ها برای کشف معبد لائودیسه است.


مهدی رهبر با بیان اینکه کار کاوش در این منطقه مدت‌ها است، متوقف شده است، گفت: به احتمال زیاد و بر اساس یافته‌ها، معبد لائودیسه در نزدیکی امام‌زاده دوخواهران، واقع شده که اجازه ورود در آن را نداریم.
وی با ذکر اینکه قدمت این بنا به دوره ایلخانیان مربوط می‌شود، ادامه داد: پادشاه آن دوره آنتوخیوس سوم بوده که پس از ارتقاء مقام همسرش به خواهر دستور ساخت معبد لائودیسه را برای گرامی داشت او داد.


رهبر با ذکر اینکه کتیبه‌ای که در سر این معبد قرار داشته، کشف شده و در موزه ملی نگهداری می‌شود، اعلام کرد: در این محوطه سر ستون و مجسمه های یونانی نیز کشف شده است که همگی دال بر وجود معبد لائودیسه در این محوطه است.


وی عنوان کرد: برنامه انجام این کاوش فاز بندی شده که این فاز را با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان تمام کرده و منتظر همکاری اداره اوقاف و تأمین اعتبار فاز بعدی هستیم.
سرپرست تیم باستان شناسی لائودیسه با بیان اینکه نیازمند همکاری و اجازه مسئولین و آقایان است، خاطر نشان کرد: مردم شهرستان نهاوند نسبت به این منطقه آگاه شده‌ و پذیرفته‌اند که امام‌زاده دوخواهران سبقه مذهبی ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن