اجتماعی

کبد همدانی‌ها به تهران می‌رود

رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضو همدان با اشاره به اینکه اهدای عضو از سال 1381 شروع شده است گفت: متاسفانه در ایران آمار مرگ مغزی حرف اول و اهدای عضو آخرین حرف را در جهان می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، دکتر مجید حمیدی دوشنبه 11 آذر ماه با حضور در دفتر تحریریه با بیان اینکه اهدای عضو کمتر از ایثارگری نیست بیان کرد: اهدای عضو باید به عنوان یک دغدغه در میان مردم رواج یابد چرا که میانگین سنی بسیاری از بیمارن مرگ مغزی از 20 تا 40 سال است و در این بازه زمانی اعضای بدن در اوج سلامت قرار دارند.

وی ادامه داد: از سال 81 که روند اهدای عضو شروع شد تا سال 91 تنها 11 نفر اهدای عضو کردند که با فرهنگ سازی دستگاه‌ها و رسانه‌‌ها این آمار به 25 نفر تا سال 95 رسید.

دکتر حمیدی با بیان اینکه در سال جاری 11 نفر اهدای عضو کردند عنوان کرد:  میانگین اعضای اهدا شده در هر نفر 3 عضو بوده است و در حال حاضر 70 نفر در لیست انتظار پیوند کلیه هستند.

عدم اهدای عضو خساست نیست بلکه عدم آگاهی است

وی با اشاره به اینکه در کل کشور 25 هزار نفر در لیست انتظار قرار دارند اظهار کرد: در میان افرادی که در لیست انتظار قرار دارند کبد و کلیه بیشترین آمار نیازمندان به عضو را به خود اختصاص داده‌ است که متاسفانه در هر 12 ساعت یک بیمار نیازمند، عضو مورد نظر را دریافت می‌کند و در هر دو ساعت یک بیمار جان خود را از دست می‌دهد

دکتر حمیدی تصریح کرد: مسئولین باید کمی در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای عضو متمرکز باشند و کم لطفی نکنند چرا که آگاهی بخشی در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال گذشته از میان 4000 بیمار مرگ مغزی تنها 900 نفر اهدای عضو کردند که در استان همدان رضایت 50 درصد از خانواده‌ها را جلب کردیم.

رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضو همدان با بیان اینکه در حال حاضر استان همدان توانایی پیوند کلیه را دارد مطرح کرد: استان همدان ظرفیت تبدیل به قطب پیوند کبد را دارد که خوشبختانه برای فراهم کردن امکانات در حال رایزنی با دانشگاه تهران هستیم.

دکتر حمیدی یادآور شد: امیدواریم طی 6 ماه آینده مرکز مجزا و مجهز پیوند کبد فعالیت خود را آغاز کند گرچه که باید در کنار دکتر شریفی که دارای فوق تخصص پیوند کبد است یک تیم مجرب و متخصص حضور داشته باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود هماهنطور که مسئولین برای تبدیل استان به قطب گردشگری هزینه کرده‌اند به علت وجود موقعیت جغرافیایی خوب استان همدان، وقت و هزینه کافی برای درمان و سلامت هم بگذارند.

دکتر حمیدی با بیان اینکه سلامت نیز یکی از ارکان مهم جامعه سالم است گفت: سرمایه گزاری در بخش سلامت بسیار مهمتر از بخش گردشگری است.

وی در پایان با اشاره به اینکه ریه کمترین میزان اهدا را دارد یادآور شد: در میان اعضا در ابتدا کلیه سپس کبد، قلب و در آخر ریه در روند اهدای اعضا قرار دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن