فرهنگ و هنر

گشتن نبود؛ نگرد نیست

در طی چند هفته گذشته، اسم روستای قراکند به گوش اهالی دوستدار میراث فرهنگی، فعالان این حوزه و حفاران خورده است، در این مدت چندین مورد حفاری غیر مجاز در روستای قراکند گزارش شده است  و افرادی که برای پیمودن راه صد ساله در یک شب طمع کردند و اقدام یه حفاری و کنده‌کاری کرده‌اند، توسط نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، دستگیر و تحویل مراجع قضایی داده شده‌اند.

فرمانده‌ یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، خاطر نشان کرد: در روستای قراکند شهرستان اسدآباد هیچ خبری از گنج نیست.

سرهنگ حاجی‌عزیزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: در این منطقه تعدادی آثار کشفی داشتیم که اکنون در موزه نگهداری می‌شوند و حفاران به ظن وجود گنج اقدام به حفاری می‌کنند.

وی با ذکر اینکه، حفاران به رویای یافتن گنج و عتیقجات خود را در دام می‌اندازند، اظهار کرد: در این روستا نه نقشه گنج و نه داستان و افسانه‌ای مبنی بر وجود گنج وجود ندارد و اقدامات آنان نتیجه رویاپردازی خودشان است.

وی با بیان اینکه افرادی با تهیه دستگاه فلزیاب و گنج‌یاب، افراد ساده‌ای را به رویای یافتن گنج و ثروتمند شدن فریب داده و در ازای دریافتی مبلغی، به آنان دستگاه و یا نقشه را می‌دهند و اقدام به کنده‌کاری و حفاری می‌کنند، عنوان کرد: در بیشتر موارد، با استفاده از منابع و اطلاعاتی که به یگان حفاظت گزارش می‌شود، حفاران غیر مجاز را دستگیر می‌کنیم.

وی با ذکر اینکه، در سال جاری بالغ بر 14 دستگاه فلزیاب کشف و ضبط کرده‌ایم، عنوان کرد: در طول سال این دستگاه‌ها کشف و ضبط و یگان حفاظت کشور تحویل داده تا در اختیار وزارت دفاع کشور قرار داده شود.

وی اظهار کرد: تمام افرادی که فلزیاب دارند به صورت غیرمجاز و غیر قانونی است زیرا مجوز استفاده از این دستگاه تنها با یگان حفاظت کشور است و استان‌ها اجازه استفاده از آن را ندارند.

حاجی‌عزیزی خاطر نشان کرد: شرایط دریافت مجوز دستگاه‌های فلزیاب و گنج‌یاب بسیار سخت و مشکل است و به همین علت افراد عادی چنین مجوزی نخواهند داشت.

فرمانده‌ یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، در پایان افزود: تمام دستگاه‌های فلزیاب و گنج‌یاب موجود غیر مجاز و قاچاق است و استفاده از آن جرم و دارای مجازات است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن