فرهنگ و هنر

حمام تاریخی دمق شهرستان رزن ثبت ملی شد

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همدان، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رزن ودرگزین ازثبت  حمام تاریخی دمق شهرستان رزن در فهرست آثار ملی کشور خبر داد . 

شهروز کهیایی بیان کرد: این بنا در شهر دمق و در فاصله ۲۲ کیلومتری از رزن واقع شده و مساحت بنای این حمام  ۴۰۰ متر مربع و مصالح به کار رفته در آن آجر،خشت،گل و ساروج می باشد که در رختکن این حمام قسمت های مختلفی از جمله عروس نشین،شاه نشین،دختر نشین تعبیه شده است .

وی با ذکر اینکه، این حمام بدون ستون بوده که بعد از اجرای پی و دیوار به صورت طاق ضربی درآمده است، گفت: به گفته اهالی و بزرگان، این بنا حدود ۲۵۰ سال قدمت دارد.

وی افزود: در سال 1389 مرمت قسمت بیرونی این حمام تاریخی و پس از آن مرمت قسمت داخلی و بندکشی دیوارها، توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری انجام شد.

کهیایی با بیان اینکه، از ابتدای امسال تاکنون 4 اثر تاریخی حمام تاریخی درجزین ، حمام تاریخی نظام آباد ، مسجد امام رضا ( بابانظر ) و حمام تاریخی دمق در شهرستانهای رزن ودرگزین ثبت ملی شده است، اظهار کرد: تا کنون 129 اثر تاریخی در شهرستان رزن ودرگزین شناسایی شده که از این تعداد 74 مورد درفهرست آثار ملی ایران شده است.

وی اعلام کرد: حمام دمق در تاریخ 20/12/1397 به شماره 32441 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن