اجتماعی

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

بسیاری از افراد هنگام خشم و عصبانیت، مهارت کنترل هیجان و عصبانیت خود را ندارند و با واکنش‌های منفی اوضاع را بدتر از وضعیت موجود کرده و گمان می‌کنند که با تخلیه هیجان و عصبانیت خود به آرامش ایده آل می‌رسند.

به گزارش همدان‌آنلاین، بهترین مهارت هنگام عصبانیت کنترل و مدیریت احساسات منفی آن است که متأسفانه بسیاری از افراد و به خصوص مردان در توانایی کنترل آن عاجز هستند.

یک روانشناس معتقد است که تکرار برخی از جملات در هنگام عصبانیت مانند آبی بر روی آتش است و معجزه می‌کند و اگر افراد این جملات را به صورت مستمر و پیوسته در زندگی به کار ببرند و برای آنها وقت بگذارند قطعا نتیجه خواهند گرفت.

زهرا رجایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین با معرفی چند بند از این جملات عنوان کرد: هر فرد در هنگام عصبانیت و یا انتقاد از سوی دیگران، لازم نیست که در همان دقیقه خود را ثابت کند بلکه می‌تواند با سنجش موقعیت و حفظ آرامش بر روی انتقاد و موضوعی که خشم او را بر انگیخته تمرکز کرده و به دنبال منشأ آن باشد.

وی ادامه داد: هر فرد در هنگام عصبانیت باید جمله‌ی “نیازی نیست که من به خودم شک داشته باشم چرا که من توانایی انجام کارهایی که آموزش دیده‌ام را دارم و آنچه که دیگران در مورد من می‌گویند در عملکردم تأثیری نخواهد داشت.” تکرار کند.

رجایی با اشاره به اینکه ریلکسیشن یک مهارت کاربردی در هنگام خشم و غضب است عنوان کرد: تکنیک‌های آرام سازی و ریلکسیشن از مهارت‌های کاربردی و مهمی است که هر فردی باید آن را آموزش ببیند اما متأسفانه به تنها چیزی که توجه نمی‌شود همین مهارت‌ها است.

این روانشناس تصریح کرد: رقابت در هرشرایط لازم نیست بلکه هنگام عصبانیت، رقابت همچون سمی کشنده تنش‌ها را بیشتر کرده و نتیجه خوبی نخواهد داشت.

وی در پایان با تأکید بر اینکه هیچ انسانی بی نقص و کامل نیست خاطرنشان کرد: اشتباه و خطا برای تمام انسان‌ها مجاز بوده و برای یک اشتباه نباید خود را بیش از حد سرزنش کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن