فرهنگ و هنر

۸ دی به یاد ایرانیان باستان

۸ دی به یاد ایرانیان باستان
 
یکی از باستان شناسان استان، از برگزازی سه جشن مهم در دی‌ماه به نام‌های دی به آذر، دی به مهر و دی به دین خبر داد.
رویا اقبالی درخشان در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: جشن دی به آذر در 8ام دی‌ماه برگزار می‌شود که زرتشتیان در این شب مانند شب یلدا با خوراکی‌هایی چون آجیل، هندوانه، خربزه، انار و شیرینی سپری می‌کنند.
وی با ذکر اینکه، زرتشتیان در این روز مانند سایر مراسمات به نیایش می‌پردازند، اظهار کرد: واژه دی که در اوستا “دتهوش” یا “دزوه” است، به معنی دادار یا آفریننده و آفریدگار است که همیشه به مانند صفتی برای اهورامزدا آورده شده است‪.‬
وی با اشاره به اینکه، “دی” نام هيچ یک از امشاسپندان يا ايزدان آيين زردشت نيست، ادامه داد: با این‌حال در ماه سه روز به اسم دی نام‌گذاری شده که نشان از اهمیت این صفت دارد.
وی با بیان اینکه ابوریحان نیز از این ماه نام آورده است، بیان کرد: دی ماه، نخستین روز آن خرم است و این روز و ماه هر دو به نام خداوند است که «هرمز» نامیده می‌شود.
وی اضافه کرد: در این روز عادت ایرانیان چنین بوده که پادشاه از تخت شاهی پایین می آمد و جامه‌ای سفید می‌پوشید و در بیابان بر فرش‌های سپید می‌نشست و دربان و یساولان را که شکوه پادشاه با آن‌ها است به کنار می‌راند و هر کس که می‌خواست پادشاه را ببیند، خواه دارا و خواه نادار بدون هیچ گونه نگهبان و پاسبان، نزد شاه می‌رفت.
وی با بیان اینکه، مردم در محل های عمومی مانند تالار آدریان و آتشکده گرد هم آیند و جشن دیگان را با سرور و شادمانی برگزار کنند، عنوان کرد: در این روز مردم باید سیر، گوشت به همراه سبزیجات پخته خورده تا جسم و روح خود را از شیطان در امان نگه‌دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن