فرهنگ و هنر

عکس‌های انقلاب درهمدان منتشر می‌شود

رسول هوشمند/خبرنگار

کتاب عکس‌های گرفته شده توسط عکاسان همدانی از رخدادهای انقلاب اسلامی در سال‌های 57 و 58 در یک کتاب توسط فرزاد سپهر و سمیرا سبزی از مجموعه دانشنامه استان همدان به زودی توسط حوزه هنری استان همدان منتشر می‌شود.

به گزارش همدان‌آنلاین ، کتاب تاریخ عکاسی انقلاب اسلامی در همدان سعی دارد تا در کنار انتشار عکس‌ها به شناسنامه آن‌ها، نام عکاس و توضیح ماجرای عکس‌ها بپردازد. در واقع نویسندگان این کتاب در تلاش هستند تا کتاب تاریخ عکاسی انقلاب اسلامی در همدان صرفاً یک آلبوم عکس نباشد.

عکاسان همدانی توانسته‌اند رخدادهای انقلاب اسلامی در همدان و حضور همدانی‌های در تجمعات و فعالیت‌های انقلابی در تهران و قم را به تصویر بکشند؛ عکس‌نوشت‌ها و گفت و گوهای صورت گرفته می‌کوشد به بازتاب آن حال و هوا بپردازد.

در این کتاب، علاقه مندان به هنر عکاسی به خصوص عکاسی خبری در کنار نام‌هایی آشنا در حوزه عکاسی همچون زنده‌یاد محمدمهدی استعدادی، مجید عبدنکویی، جواد قلی‌زاده، رحیم ندافی و حمیدرضا رهبر با عکاسانی که به شکل خودجوش عکس‌هایی را ثبت و ضبط کرده‌اند همچون شمسعلی حسنی‌پرست آشنا می‌شوند. مصاحبه با زنده‌یاد استعدادی در زمان حیات عکاس صورت گرفته است.

نتیجه گفت و گو با عکاسان همدانی، تاکید بر اهمیت عکاسی خبری و ثبت رخدادهایی است که تنها در قالب عکاسی می‌شود آن‌ها را ماندگار کرد.

عکس‌های مراسم تشییع پیکر آیت‌الله العظمی آخوند ملاعلی همدانی، واقعه 30 مهر همدان، تاسوعا و عاشورای حسینی، حضور شهید مدنی و تظاهرات شکل گرفته در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب در همدان، نخستین دیدار با امام خمینی (ره) در تهران و قم، تشییع پیکر زنده‌یاد آیت‌الله طالقانی و شهید مطهری در دانشگاه تهران و روزهای پس از 13 آبان و اشغال سفارت آمریکا یا به تعبیری لانه جاسوسی در تهران در این کتاب به همراه توضیح کامل در شرح چگونگی عکاسی از این وقایع آمده است.

مراجعه به آرشیو روزنامه‌های اطلاعات و کیهان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تهران و منطقه غرب کشور در همدان توسط نویسندگان کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین عموم عکاسان همدانی و شهروندانی که عکس‌هایی از روزهای انقلاب در همدان در آلبوم شخصی خود دارند، می‌توانند با مراجعه به روابط عمومی حوزه هنری استان همدان این عکس‌ها را در اختیار نویسندگان کتاب بگذارند تا ضمن گفت و گو با ایشان،‌ عکس‌های اهدایی در کتاب منتشر بشود.

حوزه هنری استان همدان واقع در ابتدای خیابان شریعتی، بن‌بست زرین با شماره تماس 32517290 پذیرای حضور علاقه مندان عکاسی به ویژه عکاسی خبری است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن