علمی و دانشگاهی

تعامل جدی دانشگاهیان با جامعه در دانشگاه بدون دیوار

تعامل جدی دانشگاهیان با جامعه در دانشگاه بدون دیوار
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در اولین نشست هم‌اندیشی با مشاوران جوان بیان کرد: دیوارهای دانشگاه برای ارتباط با جامعه باید برداشته شوند.
در اولین نشست هم‌اندیشی رئیس دانشگاه بوعلی و هیأت اندیشه‌ورزان، یعقوب محمدی‌فر، امروز ۸/۱۱/۹۸، گفت: پس از ظهور مدرنیته، دانشگاه‌های ما از مرکز شهر، به حاشیه شهر منتقل و مانند پادگان در در خارج از شهر تأسیس شده که ارتباط دانشگاه و دانشجو با شهر را بسیار مشکل کرده است.
وی با ذکر اینکه، در بسیاری از بخش‌ها دچار گسستگی شده‌ایم، گفت: در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تأسیس شد که نشان از ساختار مدرن و جوان آموزش عالی کشور دارد.
وی با اشاره به تاریخ گذشته عنوان کرد: پیش از دانشگاه تهران، دارالفنون را داشتیم که مانند دانشگاه، جامع نبوده و به صورت تکنیکال فعالیت می‌کرده است.
وی با ذکر اینکه، ایران در دوران قبل و بعد از اسلام، در بحث آموزش پیشرو بوده است، ادامه داد: در قبل از ظهور اسلام، دانشگاه‌های جندی شاپور در نزدیکی دزفول کنونی و نظامیه‌ها داشتیم که مهم‌ترین ویژگی آنان، قرارگیری در مرکز شهر است.
وی با تأکید براینکه، مهم‌ترین ویژگی تربیت ایرانی-اسلامی، پیوند جامعه و آموزش است، اظهار کرد: دانشگاه‌های ما امروز پژوهش محور هستند و اکنون بحث کارآفرینی دانشگاه‌ها مطرح شده است.
وی با بیان اینکه، دانشگاه در خصوص بحث کارآفرینی در تله افتاد، توضیح داد: ما محکوم شدیم به این جرم که کارآفرینی نمی‌کنیم درحالی که وظیفه ما این نبود و باید برای فعالیت در این مورد، رویکردها تغییر و افراد توانمند تربیت می‌کردیم.
وی با اشاره به اینکه، تغییر رویکرد موجب احداث پارک‌های علم و فناوری، شتابدهنده‌ها و مراکز رشد شده است، عنوان کرد: در حال حاضر کیفیت مقالات استان از نرم کشوری بالاتر است.
محمدی‌فر با ذکر اینکه، در نسل چهارم دانشگاه‌ها، بحث مسئولیت اجتماعی مطرح است، بیان کرد: امروز در شرایطی قرار گرفتیم که نیازمند ایجاد و ترویج مسئولیت اجتماعی در جامعه هستیم.
وی در خصوص دانشگاه مسئولیت‌پذیر تعریفی ارائه داد: این نوع دانشگاه‌ها، تشریفاتی نیست و مستقل بوده و اراده‌اش منحصر به قدرت بیرونی نیست و به خود متکی است.
وی با بیان اینکه، دانشگات باید در چارچوب منطق خود که یادگیری است حرکت کند، اظهار کرد: برای توسعه اخلاق و تفکر انتقادی نیاز به پرورش فرد کارآمد اجتماعی است که با رشد استعدادها به بهره‌وری می‌رسند.
وی با ذکر خاطره‌ای از اکبر اعتماد، گفت: در ۵۰ سال گذشته به این نتیجه رسیدند که دانشگاه‌های فعلی کارایی لازم را نداشته و باید به فکر دانشگاه‌های جدید بود، این موضوعی است بعد از ۴۵ سال مجدد بدان رسیدیم.
وی با بیان اینکه، دانشجو باید در سطوح مختلف وارد، مسئله شناسی کرده و آنرا حل کند، ادامه داد: مسئله شناسی و حل آن مهم‌ترین ویژگی دانشگاه‌های نسل چهارم است که نشان از مؤثر بودن دانشگاه در جامعه دارد.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با تأکید براینکه، اینکه در مجموعه رئیس کیست اهمیتی ندارد و نقش هریک مهم است، ذکر کرد: اگر سیستمی فکر کنیم باید به دنبال ارتباط بیشتر و دیدگاه کارشناسی باشیم.
محمدی‌فر با اشاره به اینکه، متأسفانه در جامعه اعمال قدرت از بالا به پایین وجود دارد، اعلام کرد: اگر خواستار مجموعه سیستمی هستیم باید دانشگاه در قلب جامعه حضور و فعالیت داشته باشد.


۸ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۶:۱۳ ب.ظ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن