فرهنگ و هنر

10 بهمن گرامی داشت “آتش”

یکی از باستان‌شناسان استان، جشن سده را از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین آیین ایرانیان باستان و جشن پیدایش آتش عنوان کرد.

رویا اقبالی‌درخشان در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: در اوستا، آتش جایگاه ویژه‌ای دارد چون نشانه زندگی و عشق است و ایرانیان باستان هم در همه جشن‌هایشان آتش روشن می‌کردند و به این بهانه اهورامزدا را می‌پرستیدند.

وی با ذکر اینکه، مهم‌ترین جشن بزرگداشت آتش، جشن سده است، ادامه داد: روایات متعدی در این خصوص است، که اصلی‌ترین آنان  صد روز که از زمستان بزرگ می‌گذشت ایرانیان جشن سده را برپا می‌کردند، چرا که در تقویم کهن، زمستان ۱۵۰ روزه و تابستان ۲۱۰ روزه بوده است.

 وی با اشاره به اینکه ایرانیان باستان معتقد بودند که در این زمان، اوج و شدت سرما سپری شده است، توضیح داد:  به همین دلیل همه در دشت و صحرا گرد هم جمع می شدند و تلی بزرگ از خار و خس و هیزم جمع می‌کردند و در شب آن را روشن و برافروخته می‌کردند.

وی با بیان اینکه، روایتی جالبی مبنی براینکه، در دهم بهمن‌ ماه شمار انسان‌های روی کره زمین به ۱۰۰ عدد رسیده است، ادامه داد: برخی نیز معتقدند که کلمه سده در زبان اوستایی، به معنای طلوع و برآمدن است و به همین منظور این جشن را برپا می‌کنند.

وی با اشاره به این مطلب که فردوسی در شاهنامه به این جشن نیز پرداخته است، عنوان کرد: این جشن در کشور تاجیکستان نیز برگزارمی‌شود و مورد توجه مردم این کشور است.

وی با بیان اینکه، تاجیکستان در تلاش برای ثبت این جشن به عنوان میراث غیر ملموس فرهنگی دارد، گفت: این جشن ریشه‌ ایرانی داشته و هنوز هم در برخی شهرستان‌های ایران نظیر کرمان، یزد و تفت نیز برگزار می‌شود.

این باستان‌شناس با ذکر اینکه، برخی از کشاورزان از خاکستر باقی مانده این جشن برروی مزارع خود برای رونق محصولات می‌پاشند، گفت: در این روز زرتشتیان در ابتدا به گاته خوانی سرود های زرتشت و سپس به نقاله و شاهنامه خوانی می‌پردازند.

۱۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۱:۴۴ ب.ظ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن