فرهنگ و هنر

امروز، روز عشق ایرانیان است

یکی از باستان‌شناسان استان، 29 بهمن را روز جشن سپندارمذگان و گرامی‌داشت عشق و‌زمین عنوان کرد.

رویا اقبالی‌درخشان در گفت‌وگو با پایگاه خبری #همدان_آنلاین، بیان کرد: این جشن در 29 بهمن ماه بدین ترتیب که در این روز زنان به شوهران خود با مهر هدیه می دادند.

وی ادامه داد: مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها فرمانبرداری می کردند.

وی با ذکر اینکه، برخی از ایرانیان باستان روز مادر و زن را به نشانه زایش و مهربانی زمین، این روز می‌دانستند، افزود: اسفندارمذ ایزد موکل بر زمین و ایزد حامی و نگهبان زنان پارسا و درستکار بوده، به همین مناسبت این روز عید زنان نیز به شمار می‌رود.

وی با یادآوری اینکه، در این روز مردان از زنان اطاعت کرده و مطابق میل انان پیش می‌رفتند، گفت: به این روز مردگیران نیز گفته می‌شد زیرا زنان در این جشن، می‌توانستند با آزادی و اختیار خویش مرد زندگی خود را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه، این رسم در شهرهایی چون اصفهان، و شهرهای مرکزی و غرب ایران باقی مانده است، اظهار کرد: در این روز زنان و مادران لباس نو می‌پوشیدند و انجام کارهای خانه بر عهده پدران و فرزندان بوده است.

اقبالی‌درخشان با اشاره به این مطلب که، در ایران باستان همه ماه‌ها 30 روزه و دارای نام بوده ، توضیح داد: روز پنجم هر ماه سپندار مذ یا اسفندار مذ نام داشته که نام ملی زمین به معنی گستراننده، مقدس و فروتن بوده است.

وی در خصوص برگزاری این جشن در 29 بهمن، ذکر کرد: روز پنجم اسفند “سپندار‌مذگان” با روز 29 بهمن در تقویم  امروز ایرانیان برابر است زیرا در دوران باستان ماه‌ها 30 روزه بوده  که در نهایت 360 روز می‌شد به همین دلیل 5 روز به آن اضافه می‌شد.

۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۲ ق.ظ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن