سلامت و پزشکی

قرنطینه کامل شهر ها نه ممکن است نه مطلوب

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان قرنطیه شهرهای درگیر به کرونا ویروس در ایران را براساس مدیریت و کنترل بیماری‌ها رایج در دنیا، ندانست.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، دکتر کیانوش جهانپور شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه هیچ قرنطینه‌ای مانند ووهان در هیچ کجای دنیا انجام نشده است، مطرح کرد: تنها قرنطینه غیر از ووهان، کشتی پرنسس بود که تا امروز موجب ابتلای ۷۰۰ نفر شده است؛ چین تنها اقدام به قرنطینه ووهان کرده و نتایج آن هم لزوما از نظر خود این کشور چندان رضایت بخش نیست.

وی با تأکید براینکه سازمان جهانی بهداشت هرگز توصیه‌ای برای قرنطینه کردن شهرهای درگیر کروناویروس ندارد، بیان کرد: قاعدتاً ایران هم دنبال اختراع چینی در این موضوع نیست، قرنطینه کامل شهر ها نه ممکن است نه مطلوب، سیاست درست اعمال محدودیت است ؛ ساختار اجتماعی و مدیریتی و سیاسی و اقتصادی ما هم انطباقی با قرنطینه کامل شهری نداشته و این تجربه لزوما موفقیت آمیز هم نیست.

جهانپور ادامه داد: لذا این واژه (قرنطینه) که این روزها خیلی دست به دست می‌شود ، اولین مخالفانش همان‌ها خواهند بود که الان از آن صحبت میکنند.

این مقام مسئول در رابطه با اعلام آمار رسمی مبتلایان، موارد مشکوک و تعداد متوفیان ناشی از کروناویروس نیز تصریح کرد: آمار واقعی یعنی آمار تشخیص قطعی و رسمی که هر روز ظهر رأس ساعت ۱۳ اعلام می‌شود؛ لازم به ذکراست مسئولین آمار متفاوتی ندارند و آنچه در فضای مجازی می‌گذرد، تحریف و جعل واقعیت هست.

جهانپور با تأکید بر اینکه تنها مرجع اعلام آمار وزارت بهداشت و درمان است، گفت: برای نخستین بار در ایران این آمار روزانه رسما به اعلام عمومی می‌رسد؛ ممکن است مسئولی از امروز ظهر تا فردا ظهر آماری که مطلع می‌شود را در یک منطقه منتشر کند، اگرچه غیرحرفه ای است ولی تناقضی ندارد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به بازار داغ شایعات کروناویروس، عنوان کرد: درحال حاضر بازار آمار دروغ رایج است و البته تناقض آنها برای نقض آنها کافی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هنوز نقشه اپیدمیولوژیک محل دقیق انتشار و منشأ اولیه کرونا ویروس در ایران مشخص نیست، اظهار کرد: لازم توجه است که منشأ بیماری در چین هم دقیقا مشخص نیست؛ ولی شهر قم، شهر پرترددی است، طلاب خارجی، زوار خارجی و البته مسافران ایرانی ساکن قم که به چین یا اماکن دیگری مسافرت مکرر دارند، هر کدام از اینها می‌تواند منشأ اولیه باشد.

وی در رابطه با زمان اخذ آزمایش‌های مربوط به کرونا ویروس و اعلام نتیجه آن، تصریح کرد: درخواست آزمایش و اخذ نمونه با دستور پزشک بوده است، درصورتی‌که تشخیص پزشک شک به کرونا نباشد قاعدتاً دستور آزمایش صادر نشده و وزارت بهداشت در نظر و تشخیص پزشک حق مداخله ندارد.

جهانپور ادامه داد: در مورد زمان انتظار، با توجه به افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها به ۱۵ مورد، الان عملا زمان انتظار نداریم.

هر فرد مشکوک به کرونا، مبتلا به کرونا نیست

وی با تأکید براینکه هر فرد مشکوک به کرونا که بستری می‌شود، مبتلا به کرونا نیست، خاطرنشان کرد: تنها ۱۰ درصد موارد نهایتا با تشخیص کرونا مواجه می‌شوند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه کرونا ویروس، درمان دارویی قطعی و مطالعه شده ندارد، بیان کرد: درمان‌ها حمایتی و نگهدارنده است و از روز یکشنبه، یک رژیم دارویی ۵ دارویی پیشنهاد شده و مورد تایید کمیته فنی قرار گرفته و برای همه بیماران شروع شده است؛ اظهار نظر در مورد اثربخشی آن هنوز زود است ولی گزارش های موردی حامی از بهبودی نسبی بیماران دارد.

وی در رابطه با میانگین سنی قربانیان کرونا ویروس نیز اضافه کرد: اغلب افراد فوت شده، بالای ۶۰ سال سن داشته و یا بیماری زمینه ای دارند، لکن این مطلق نیست و موارد استثنا هم دیده می‌شود.

جهانپور همچنین با اشاره به فوت پرستار لاهیجانی به دلیل ابتلا به کروناویروس، عنوان کرد: هنوز علت مرگ این خانم مشخص نشده است با این وجود از شرح حال و سوابق پزشکی ایشان هم اطلاعی ندارم، ولی در پزشکی هیچ چیزی قطعی نیست و دو دو تا در پزشکی لزوما چهارتا نمی‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن