اجتماعی

بلاتکلیفی معلمان در روزهای سخت کرونایی

معلمان شرکتی، مظلوم ترین قشر جامعه هستند که مطالبات به حق خود را در بین سخنان متفاوت ادارات متولی و مصوبات مختلف گم کرده و دیگر گزینه ‌ای جز سکوت در برابر خود نمی‌بینند.
شرکت‌های متولی و طرف قرارداد با این دسته از معلمان، از شرایط موجود سوء استفاده کرده و مطالبات معلمان از جمله بیمه و حقوق‌های عقب افتاده آن‌ها را نادیده گرفته‌اند.
نمونه بارز نادیده گرفتن حقوق و مزایای این معلمان را می‌توان در روزهای سرد و تاریک کرونایی به خوبی مشاهده کرد؛ روزهایی که شرکت‌های متولی، پس از اخذ مبلغی قابل توجه از آموزش و پرورش به منظور پرداخت به معلمان، ناگهان آن را نادیده گرفته و ادعای ناتوانی در تسویه حساب و واریز بیمه بیکاری به‌دلیل ایام تعطیلات اجباری مدارس به این قشر فرهنگی را داشته و آنان را به گرفتن بیمه بیکاری که دولت وعده‌اش را داده راهنمایی می‌کنند.
در این بین آموزش و پرورش با شانه خالی کردن از رسیدگی به این مطالبات با استناد به قانون، 2 اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی را متولی نظارت و رسیدگی به شکایات دانسته است؛ اداراتی که خود با آرامش خیال، منتظر حضور شاکیانی هستند که از ترس بیکاری و از دست دادن اندک دریافتی خود، سکوت را انتخاب کرده‌ و صورت خود را با سیلی، سرخ نگه می‌دارند

معلمان شرکتی به آموزش و پرورش ربطی ندارند


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان همدان رسیدگی به حقوق‌های عقب افتاده و بیمه بیکاری معلمان شرکتی را به این اداره مربوط ندانست.
محمد بداغی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با بیان اینکه معلمان رسمی، پیمانی و حق‌التدریس آزاد هیچ‌گونه مشکلی در اخذ حقوق و بیمه خود ندارند، بیان کرد: بخشی از نیاز به نیرو انسانی برای تامین تدریس، از طریق جذب نیروهای شاغل و بازشسته توسط مراکز خدمات آموزشی از موسسات ذی‌صلاح خریداری می‌شوند؛ براساس قانون متولی مباحث حقوقی، بیمه و سایر مباحث مربوطه شرکت‌هایی هستند که این اقدامات را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در قبال معلمان شرکتی ندارد، مطرح کرد: این معلمان درصورت بروز هرگونه مشکل باید به شرکت مربوطه مراجعه کرده و درصورت عدم رفع مشکلات، براساس قانون ب اداره کار و رفاه اجتماعی و یا تامین اجتماعی مراجعه کنند چراکه قانون گذار آن‌ها را مسئول رسیدگی به این امور قرار داده است.
بداغی در رابطه با واریز مبلغ 200 میلیون تومان از سوی آموزش و پرورش به شرکت‌های مربوطه نیز عنوان کرد: این مبلغ در غالب قراردادها و میزان ساعتی که شرکت‌ها با معلمان توافق کرده و به آموزش و پرورش ارسال کرده‌اند پرداخت شده است؛ نظارت بر این پرداختی‌ها نیز براساس قانون برعهده اداره کار و تامین اجتماعی است.


معلمی شکایت نکرده است


معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در رابطه با رسیدگی و نظارت به مطالبات معلمان شرکتی، گفت: براساس قانون، نظارت بر این دسته از شرکت‌ها برعهده اداره کار است اما دستگاه‌های اجرایی نیز مسئول رسیدگی و نظارت هستند.
حمیدرضا اسلامی با بیان اینکه اداره کار به واسطه 3 روش از تخلفات شرکت‌های مذکور مطلع و به آن‌ها رسیدگی می‌کند، بیان کرد: مراجعه مستقیم معلمان، ثبت شکایت در شورای حل اختلاف و نظارت آموزش و پرورش به پرداخت تمام دستگاه‌های اجرایی از روش‌های اطلاع و رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ معلم شرکتی اقدام به شکایت نکرده است، مطرح کرد: این درحالیست که برخی از معلمان به دلیل فاش شدن اسامی و ترس از بیکاری اقدامی نمی‌کنند ؛ درصورت ثبت شکایت معلمان، ابتدا مسئول شرکت به اداره کار احضار و سپس اقدام به ارائه توضیحات می‌کند؛ درصورت عدم پذیرش دلایل شرکت از سوی مسئولان، واحد متخلف برای همیشه و یا مدتی از فعالیت در سراسر کشور محروم می‌شود.
اسلامی ادامه داد: لازم به ذکر است این شرکت‌ها، تضامنی در دستگاه اجرایی دارند که اگر این واحد موفق به پرداخت مطالبات آن نشد، دستگاه از محل همان تضامن‌ها مبالغ را پرداخت کند

۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹ ق.ظ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن